Pinterest to platforma, która powstała w 2010 roku. W skrócie: służy do szukania inspiracji w różnych dziecinach życia od mody, przez projektowanie wnętrz, po kulinaria. Użytkownicy tworzą na swoich profilach “moodboardy”, tematyczne tablice, do których przyczepiają “piny” – prace innych użytkowników, które uważają za ciekawe i interesujące. Piny to najczęściej pliki graficzne.
Tablice na Pintereście – czy warto je tworzyć?
Tematyka tablic jest indywidualna, ogranicza nas jedynie wyobraźnia. Możemy stworzyć moodboard związany z modą “Inspiracje modowe jesień 2023” i kolekcjonować zdjęcia stylizacji, możemy szukać pomysłów na nową fryzurę lub tatuaż, albo stworzyć tablicę z dodatkami do nowego mieszkania.
Pinterest jest więc świetnym narzędziem dla wszystkich, którzy stale poszukują inspiracji, są ciekawi i kreatywni.
Jeśli potrafisz wyprzedzać trendy, to masz olbrzymie szanse aby wybić się na Pintereście – warto spróbować!
Reklama na Pintereście – czy warto?
W 2020 Gemius (jedna z największych firm badająca zachowania użytkowników internetu) podała, że liczba użytkowników Pinteresta w Polsce to ok 4,3 mln. Ta wartość może nie robić wrażenia przy wartości użytkowników Facebooka – których w styczniu tego roku było blisko 27 milionów (według danych portalu wirtualnemedia.pl). To, co natomiast powinno zrobić wrażenie na firmach, które szukają nowych kanałów dotarcia do klientów, to to, że konkurencja reklamodawców na Pintereście jest ciągle stosunkowo niewielka. Co przekłada się na niższe koszty dotarcia i większą szansę zdobycia zainteresowania.
Jeśli jesteś aktywnym reklamodawcą w ekosystemie Meta lub po prostu zlecasz prowadzenie działań do agencji reklamowej, na pewno widzisz, że Facebook dawno przestał przypominać niedzielny targ warzywny, po którym leniwie przechadzają się rodziny wybierając świeże owoce. To jest HUNGERGAMES, nie ma miękkiej gry, jest rozpychanie łokciami, 10krotny IronMan i Robert Karaś, który jedzie rowerem już 4 dobę. Konkurencja już jest ogromna, a reklamodawców z dnia na dzień przybywa. Do tego dochodzą regularne zmiany regulaminu platformy, problemy z ograniczonym zasięgiem, błędy na kontach reklamowych i wiele innych.
Zresztą.. na pewno na Was też Facebook kiedyś się obraził, odrzucił reklamę i nie chciał powiedzieć dlaczego. Albo – co gorsza – zablokował konto z powodu naruszenia regulaminu, którego punktu konkretnie? Nigdy się nie dowiemy.
Tak więc szybka przypominajka ode mnie: bawimy się na podwórku dość kapryśnego dziecka, które w każdej chwili może nas z niego wyprosić.
I nie chcę brzmieć, jakbym zniechęca do działania na Facebooku, to jeszcze bardzo długo będzie pierwsze i podstawowe narzędzie reklamowe dla wielu marek. To, co chciałabym, żeby zostało po tym, krótkim anegdotycznym akapicie to myśl, że dywersyfikacja kanałów dotarcia nie powinna być perspektywą odkładaną na wieczne nigdy. Powinna być zaplanowaną strategią działania wdrożoną prędzej niż później.
Kampanie reklamowe na Pinterest – najważniejsze informacje
Dużym plusem platformy, jest to, że ma bardzo prosty i zbliżony mechanizm działania do managera reklam Meta (dawny Facebook Ads).
Cele reklamowe
Do wyboru mamy 3 cele reklamowe:
– Budowanie świadomości marki
– Nakłanianie do rozważenia zakupu (wcześniej traffic)
– Domykanie sprzedaży – generowanie konwersji i sprzedaż katalogowa.
Kampanie mogą być remarketingowe lub do nowych odbiorców.
Targetowanie
Budowanie grupy docelowej opiera się na:
określeniu zainteresowań i słów kluczowych, danych demograficznych i lokalizacji.
Ważne! Ilość możliwych zainteresowań lub samych lokalizacji jest ograniczona (dużo mniejsza niż w managerze reklam na Facebooku). Dla przykładu: regiony dostępne do wybrania dla Polski to województwa. Problematyczne może być w tym przypadku reklamowanie lokalnych usług.
Lista zainteresowań różni się w zależności od branży. Moda damska ma aż 12 podkategorii, z których każda dzieli się na kolejne, dając ostatecznie ponad 120 opcji. Dla porównania ‘elektronika’ ma łącznie ok 15 opcji targetowania do wyboru. Można się domyślać, że niektóre branże ze względu na zainteresowania społeczności będą bardziej faworyzowane.
Dla Pinteresta są to: moda damska, moda męska, rękodzieło i DIY, sport, sztuka, wystrój wnętrz etc. Nieco gorzej mają się finanse, wspomniana elektronika, pojazdy i edukacja.
Kreacja reklamowa
Kreacje reklamowe to piny w formacie kwadratowym lub prostokątnym, statyczne lub video. W zależności od wybranego celu reklamowego będą klikalne (przejście na wskazaną stronę docelową np. do sklepu) lub nie.
Nie ma ograniczenia co do ilości tekstu na grafice, więc może się na niej znaleźć sam produkt lub tytuł najnowszego artykułu na Twoim blogu.
Pinterest Ads – od czego zacząć?
Jeśli nie jesteś aktywnym użytkownikiem Pinteresta, a chcesz zacząć promować swoją markę, to moją pierwszą rekomendacją jest: daj sobie czas na poznanie platformy jako użytkownik. Stwórz swoje własne tablice np. Pomysły na reklamę Black Friday
(nie chcę nikogo poganiać, ale to naprawdę już ten moment 😉 ) Pooglądaj profile innych marek, IKEA, H&M – od lat działają prężnie, a od kogo się uczyć, jeśli nie od najlepszych?
Sprawdź, które piny Ci się podobają, może odkryjesz nowy styl graficzny, nową paletę kolorystyczną, albo sposób prezentacji produktu, o którym wcześniej nie pomyślałeś?
Co dalej? Załóż konto reklamowe i do dzieła – stwórz swoją pierwszą kampanię reklamową na Pintereście!
Jak założyć konto reklamowe na Pintereście i jak stworzyć swoją pierwszą kampanię w tym medium?
Przeczytaj na naszym blogu w artykule – Jak założyć konto reklamowe na Pinterest? Poradnik krok po kroku.
Pinterest Ads – dla kogo?
Przede wszystkim: dla kreatywnych – możesz prowadzić firmę remontową w Warszawie i w ciekawy sposób pokazać swoje realizacje albo być właścicielem domu weselnego i wrzucać na swoje tablice klimatyczne zdjęcia par młodych. Myślę, że liczba dziewczyn zakładających tablicę o nazwie “Inspiracje Wesele 2023” jest naprawdę spora.
Nie liczy się “co” chcesz reklamować, tylko “jak” chcesz to reklamować, wystarczy pomysł. Jeśli prowadzisz własną markę odzieżową, która bazuje na autorskich, charakterystycznych printach/grafikach, to Pinterest pozwoli Ci dotrzeć do osób zainteresowanych designem i grafików, zbudować relacje z osobami o podobnych zainteresowaniach, która może przełożyć się na pozyskanie nowych lojalnych klientów.