Black Friday stał się w ostatnich latach globalnym fenomenem, synonimem długich kolejek i szaleńczych zakupów. Jednak wraz ze wzrostem skali wydarzenia wiele firm nie zastanawia się nad etycznością wszelkich trików sprzedażowych. Dowiedz się, jak przeprowadzić Black Friday, aby uniknąć potencjalnych skutków prawnych.
Prawdziwe informacje
Nikt nie chce być oszukiwany, dlatego świadomy klient nie połasi się na ofertę wprowadzającą go w błąd, a konsument, który po czasie odkryje, że cena została zmanipulowana, straci zaufanie do twojej marki. Aby utrzymać lojalność, powinieneś zadbać o przejrzystość cen i niewprowadzanie konsumentów w błąd.
Zgodnie z dyrektywą Omnibus musisz przedstawić najniższą cenę z 30 dni przed obniżką przy: ofertach last minute, sprzedaży warunkowej, towarach niepełnowartościowych, towarach pod koniec terminu ważności, a także w programach lojalnościowych. Nie ma zatem mowy o “sztucznym” zawyżaniu cen kilka dni przed Black Friday, jak to czasem bywało jeszcze kilka lat wcześniej.
Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule: Dyrektywa Omnibus – pierwsze oskarżenia od UOKiK
Dla sprzedawców, którzy nie stosują się do tych zasad, przewidziana jest kara finansowa za stosowanie czynów nieuczciwej konkurencji naruszających zbiorowe interesy konsumentów, w wysokości do 10% obrotu osiągniętego przez sprzedawcę w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary.
Zamieszczaj prawdziwe ceny zarówno przed jak i po rabacie. Nie zapominaj o tym, że zawsze należy podawać ceny brutto. Warto również dodać, że nie powinieneś używać słowa “gratis”, jeżeli za produkt dołączony do innego towaru klient musi zapłacić, chociażby 1 grosz.
Jak zatem powinien wyglądać prawidłowy i przejrzysty zapis cen? Według ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług powinien on być przede wszystkim:
- – jednoznaczny,
- – niebudzący wątpliwości,
- – umożliwiający porównanie cen.
Powrót do poprzednich cen
Tuż po zakończeniu akcji promocyjnych na Black Friday czy Cyber Monday, powinieneś powrócić do starych cen, które obowiązywały przed rabatami. Dodatkowo ważne jest, abyś szybko usunął wszelkie banery i reklamy informujące o obniżkach. Jeżeli tego nie zrobisz, klienci mogą pomyśleć, że promocja wciąż obowiązuje.
Czas trwania promocji
Jeżeli określiłeś czas promocji, to trzymaj się dat, które wyznaczyłeś. Nie myl klientów przedłużając ofertę jeszcze na Cyber Monday czy Black Week, jeżeli odpowiednio nie zaznaczyłeś tego wcześniej. Przez takie praktyki, konsumenci mogą czuć się oszukani i nie skorzystają z przyszłych promocji. Pamiętaj, że jednodniowa promocja wprowadza pewien rodzaj ekskluzywności dla twojej firmy. Presja czasu i warunek ograniczonej dostępności sprawią, że klienci będą chcieli zakupić dany towar właśnie w tym dniu.
Sytuacja działa również w drugą stronę. Nie kończ promocji szybciej, niż planowałeś, chyba że istnieją do tego ważne powody, a wszystkie warunki w tej sprawie zostały zaznaczone w regulaminie promocji. Jeżeli zdarzy się taka sytuacja, powinieneś odpowiednio uargumentować przyczynę rezygnacji z obniżki i przeprosić swoich klientów, jednocześnie odnosząc się do regulaminu.
Konkursy i loterie promocyjne
eżeli decydujesz się na konkursy czy wszelkiego rodzaju loterie, musisz pamiętać o podstawowych zasadach z tym związanych. Pierwszym krokiem, który powinieneś wykonać, jest ustalenie regulaminu przedsięwzięcia. W przypadku konkursu nie jest to wymogiem prawnym, jednak warto poczynić ten krok, ze względu na klarowność zasad i możliwość odwołania się do niego, w przypadku jakichkolwiek wątpliwości. Niezależnie od regulaminu, w związku z przetwarzaniem danych osobowych, masz obowiązek przekazać uczestnikom dane wskazane w art. 13 RODO (udostępnić politykę prywatności).
Więcej na temat RODO możesz przeczytać w naszym artykule: 6 kluczowych postanowień RODO
Pamiętaj, że jeżeli decydujesz się na organizację loterii, a nie konkursu, to konieczne jest uzyskanie w tym celu zezwolenia od izby skarbowej i spełnienia licznych wymogów formalnych (m.in. zapewnienia odpowiedniego nadzoru).
Prawo do zwrotu produktu
Niezależnie, czy jest to Black Friday, inna promocja, czy standardowa sprzedaż w ciągu roku, przepisy dotyczące zwrotu produktu są takie same. Nie ma więc mowy o “zawieszeniu zwrotów” z powodu czarnego piątku.
Jeżeli klient zakupił dany produkt w sklepie stacjonarnym, możesz przyznać mu uprawnienie do zwrotu, jednak NIE MUSISZ tego robić. Jest to twoja dobrowolna decyzja. Inaczej sytuacja wygląda jednak w przypadku sklepu internetowego. Według Ustawy o Prawach Konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. zakup online podlega zwrotowi w terminie do 14 dni od dnia dostarczenia produktu. Nie masz możliwości skrócenia tego czasu (ale możesz go wydłużyć).
Istnieją przypadki, kiedy możliwe jest “wyłączenie” prawa zwrotu towarów zakupionych na odległość. Klient nie może zwrócić zakupionego towaru, m.in. gdy produkt jest personalizowany, ma krótki termin przydatności do użycia, jest treścią cyfrową (np. ebookiem). Wszystkie warunki, w których nie obowiązuje prawo zwrotu, zostały zawarte w art. 38 ustawy o prawach konsumenta.
Pozostałe ograniczenia i inne warunki promocji
Wszelkie ograniczenia czy warunki promocji powinny być jasno określone w regulaminie i umieszczone w widocznym miejscu dla klienta. Umieść je najlepiej zaraz obok baneru reklamującego obniżkę cen. Pod hasłem ograniczeń i warunków kryją się np. konieczność wpisania kodu rabatowego, minimalna liczba zamawianych produktów, fakt, że promocjom nie podlegają rzeczy już wcześniej przecenione itp. Ponadto, powinieneś zapewnić klientowi łatwy i szybki dostęp do szczegółowych warunków (regulaminu) akcji promocyjnej, dlatego w sąsiedztwie baneru dobrze jest umieścić link do wszelkich tego typu informacji. Pamiętaj, że regulamin promocji nie może zawierać postanowień, które mogłyby zostać uznane za klauzule niedozwolone.
Jeżeli chcesz, aby twoja promocja przyniosła ci realne korzyści, zadbaj o to, by każde warunki i ograniczenia były przejrzyste i mało uciążliwe dla konsumenta. Klienci mogą zrezygnować z zakupu, jeżeli będą musieli czytać kilka stron postanowień związanych z obniżką cen.
Black Friday to doskonałe święto sprzedażowe dla wszystkich przedsiębiorców. Jeżeli jednak nie przeprowadzisz go z głową, możesz spotkać się z licznymi konsekwencjami prawnymi i stracić lojalność swoich klientów. Pamiętaj, aby postępować etycznie i trzymać się określonych zasad, a osiągniesz zaplanowane cele i utrzymasz satysfakcję klientów.