Say hello

    Happy Parrots - Meta Business Partners & Hubspot Certified Partner

    Marketing

    Wykorzystanie emocji w marketingu – czym jest marketing emocjonalny i jak wpływa na decyzje odbiorców?

    Karolina Małysz-Czyż | 18 września, 2023

    W XXI wieku tradycyjne strategie marketingowe, choć wciąż bardzo wartościowe, mogą nie wystarczyć. Firmy muszą stale wymyślać coraz to nowsze sposoby, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Neuropsycholodzy odkryli, że w celu dotarcia do potencjalnego klienta należy wyeksponować emocje. Zachowanie konsumenta jest ściśle powiązane z jego odczuciami, potrzebami i osobowością, a wszelkie wybory mają uzasadnienie w tym, jak postrzega rzeczywistość i jak ta rzeczywistość na niego oddziałuje. Nawiązywanie kontaktu z klientami na poziomie emocjonalnym może być kluczem do budowania trwałych relacji i lojalności wobec marki.


    Co to są emocje?

    Według D.Golemana emocjami są każde uczucia, namiętności, najmniejsze zakłócenia umysłu, wzburzenie i podniecenie. To złożone, wieloaspektowe reakcje na różne bodźce i sytuacje, nie tylko psychologiczne, ale również fizjologiczne. Doświadczając emocji, w ciele człowieka następują różne zmiany takie jak przyspieszenie akcji serca, zmiana wyrazu twarzy, szybszy oddech itp. Emocje towarzyszą każdemu człowiekowi w życiu codziennym i budują jego doświadczenia. Mogą one się różnić w zależności od charakteru człowieka i warunków zewnętrznych, takich jak np. wpływ otoczenia. R.Plutchik wyróżnił osiem podstawowych emocji, tzw. koło emocji Plutchika.

    Koło emocji Plutchika

    Co to jest marketing emocjonalny?

    Marketing emocjonalny jest skuteczną strategią, która ma na celu wywoływanie emocji wśród jego odbiorców. Celowo wykorzystuje komunikaty perswazyjne, aby zainspirować ludzi do podejmowania konkretnych działań i stworzyć głębszy związek między nimi a marką. Marketing emocjonalny odnosi się do doświadczeń konsumentów, tak aby czuli się oni docenieni i wysłuchani. Często odwołuje się tylko do jednego, konkretnego uczucia. Nie można mówić tutaj jednak o żadnej manipulacji emocjonalnej czy wykorzystaniu słabych punktów odbiorców, a o autentyczny kontakt z nimi. Takie działania przyczyniają się do rozwoju firmy, która sprzedaje doznania i styl życia zamiast towarów i usług, kształtuje pożądanie, a nie potrzebę.

    Jak wykorzystać emocje w sprzedaży i reklamie?

    Autentyczność i siła pierwszego wrażenia: Bądź szczery w swojej narracji. Nie baw się uczuciami swoich odbiorców, gdyż zamiast marketingu emocjonalnego wprowadzisz manipulację. Zanim dostosujesz przekaz dla swoich klientów, powinieneś zrozumieć podstawowe wartości Twojej marki. Skoncentruj się na stworzeniu dobrego pierwszego wrażenia. Podkreślaj osobowość marki, twórz przyjazną narrację i zainteresuj odbiorcę.

    Identyfikacja emocji: Aby nawiązać emocjonalny kontakt z odbiorcami, musisz najpierw zrozumieć zakres emocji, jakich doświadcza Twój rynek docelowy. Mogą to być szczęście, smutek, strach, złość, zaskoczenie i inne. Identyfikując emocje, które rezonują z odbiorcami, możesz tworzyć kampanie marketingowe, które bezpośrednio oddziałują na ich wyzwalacze emocjonalne. Poznaj zainteresowania, potrzeby swojego klienta, aby pokazać wartość, którą pragnie otrzymać.

    Opowiadanie historii: Historie niezwykle oddziałują na emocje. Za ich pomocą marki mogą przenieść klientów do świata, który jest zgodny z ich własnymi doświadczeniami, aspiracjami lub marzeniami. Narracja staje się kanałem więzi emocjonalnej. Poznając swoją grupę docelową, możesz wykorzystać tę wiedzę do stworzenia unikalnej opowieści. Poruszaj serca i spraw, by Twoja historia zapadła w pamięć na długo.

    Empatia: Okazywanie empatii w obliczu zmagań, wyzwań i radości klientów może stworzyć głęboką więź. Słuchaj swoich klientów i ich opinii, reaguj z troską na ich potrzeby. Dzięki temu zbudujesz zaufanie swoich odbiorców. 

    Spójność: Dostosuj swój przekaz do różnych kanałów, tak aby był on spójny i oddziałujący na konkretne potrzeby Twoich klientów. Takie działania wzbudzają lojalność wśród odbiorców. 

    Siła barw i muzyki: Wykorzystaj siłę barw, które mocno oddziałują na emocje. Określone kolory mogą wpływać w konkretny sposób na uczucia odbiorców, np. kolor czerwony będzie kojarzył się ze świętami Bożego Narodzenia. Taki zabieg emocjonalny wprowadzili twórcy produkcji “Kevin sam w domu”. W dosłownie każdej scenie filmu można dostrzec, chociażby najmniejszy element w tym kolorze. Ponadto, na doznania bardzo duży wpływ ma konkretna muzyka, która może uspokajać, motywować do działania, a nawet wywoływać uśmiech czy strach.

    Ograniczona dostępność: Przekonaj swoich odbiorców o unikatowości swoich produktów. Taki zabieg bezpośrednio wpływa na działanie konsumenta, który odczuwa pragnienie posiadania konkretnej rzeczy. Oznaczaj swoje towary jako dostępne tymczasowo lub limitowane, aby wywołać poczucie pilności.


    W digital marketingu, poza samym emocjonalnym przekazem contentu, nie mniej ważne jest też, aby miał on odpowiednią formę. Dlatego w tym miejscu, polecam Ci nasz wpis blogowy o zasadach tworzenia grafik na social media.

    Korzyści płynące z zastosowania marketingu emocjonalnego

    Lojalność wobec marki: Marketing emocjonalny buduje silniejsze, bardziej znaczące relacje z klientami, co prowadzi do zwiększonej lojalności wobec marki. Klienci, którzy czują się emocjonalnie związani z marką, chętniej pozostaną jej lojalni i będą ją wspierać.

    Większe zaangażowanie: treści angażujące emocjonalnie generują więcej interakcji i udostępnień. Ludzie chętniej wchodzą w interakcję z treściami, które rezonują z ich emocjami i udostępniają je, zwiększając zasięg Twojej marki. 

    Zapamiętywanie marki: powiązania emocjonalne budują zaufanie i znajomości. Sprawiają, że Twoja marka wyróżnia się na rynku. Klient odczuwa powiązanie z brandem i chętniej stawia na produkty, które zna, a które przynoszą konkretną wartość. Zdecydowanie łatwiej i przyjemniej zapamiętuje się historie, które coś znaczyły dla odbiorcy i wywarły na niego konkretny emocjonalny wpływ, niż suche fakty.

    Zwiększona sprzedaż: kiedy klienci czują głęboką emocjonalną więź z Twoją marką, a także wyczuwający unikatowość danych produktów są bardziej skłonni do dokonania zakupu.

    Przykłady marek, które wykorzystują marketing emocji w swoich kampaniach

    Nike – „Just Do It”

    Źródło: https://www.campaignlive.co.uk/article/history-advertising-no-118-nikes-just-it-tagline/1329940

    Kultowy slogan Nike jest doskonałym przykładem marketingu emocjonalnego. Sprzedaje nie tylko buty; zachęca ludzi do wiary w siebie, dążenia do wielkości i pokonywania przeszkód. Więź emocjonalna między firmą Nike a jej klientami opiera się na sile i determinacji.

    Tyskie – “Przejdźmy na TY”

    Źródło: https://tyskie.pl/

    Marka powróciła do swoich korzeni i dzięki sloganowi „Przejdźmy na Ty” przypomniała, że Tyskie od lat zbliża ludzi i zachęca do przełamywania barier. Tyskie opowiada historię ludzi, którzy przez lata zostawali podzieleni w wyniku konfliktów i sprzeczek, a którzy teraz mogą znów się ze sobą zbliżyć dzięki ich produktowi.

    Starbucks – podpisywanie kubka

    Źródło: https://genialne.pl/dlaczego-kubki-w-starbucksie-sa-podpisywane-powod-cie-zaskoczy/

    Starbucks nie tylko zachęca swoich klientów zapachem kawy, który jest wyczuwalny od razu po wejściu do kawiarni. Kluczowym elementem promocji marki jest podpisanie kubka imieniem klienta przez pracownika. Wpływa to na emocje odbiorcy, który od razu chce podzielić się zdjęciem swojej kawy z innymi i może poczuć się dotknięty, gdy nie zostanie zapytany o swoje imię.

    Kampania Dove „Prawdziwe piękno”

    Źródło: https://www.dove.com/pl/stories/campaigns.html

    Marka Dove uwzględniła w swojej kampanii wizerunek kobiet o różnych kształtach, rozmiarach i wieku, promując pewność siebie i samoakceptację. Strategia marketingu emocjonalnego Dove wzmocniła pozycję kobiet i wzbudziła poczucie jedności. Dzięki swojej kampanii firma poruszyła ludzkie serca i skłoniła do refleksji.

    Red Bull “Doda ci skrzydeł”

    Red Bull od lat kojarzony jest ze sportowcami, którzy wyróżniają się swoją wytrzymałością i siłą. Wielu konsumentów chciałoby być na ich miejscu i mieć tyle odwagi i pasji. Slogan Red Bulla “Doda ci skrzyyydeł” ma na celu zachęcenie klientów do brania przykładu ze sportowców i sprawia, że marka nie sprzedaje napojów energetycznych, a przygodę, ekscytację, młodość i energię. 

    Przeczytaj także: Jak wykorzystać marketing obrazowy, aby zwiększyć sprzedaż?

    Marketing emocjonalny to potężne narzędzie, które może zmienić relacje Twojej marki z klientami. Skutecznie przeprowadzone działania prowadzą do świetnych rezultatów w sprzedaży, pogłębiają więź z klientami i sprawiają, że Twoja marka zostanie zapamiętana na długo. W świecie, w którym konsumenci są nieustannie bombardowani komunikatami marketingowymi, marketing emocjonalny wyróżnia Cię poprzez przemawianie bezpośrednio do serca i duszy Twoich klientów.

    Zostaw komentarz

    Twój adres nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Newsletter

    Zapisz się do newslettera by otrzymywać zaawansowane treści dla doświadczonych marketerów!



      * Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Happy Parrots sp. z o.o informacji o aktualnościach i promocjach na podany adres e-mail. Więcej informacji w polityce prywatności tutaj

      This will close in 0 seconds