Okrzyknięty najbardziej dynamicznym z kanałów social media minionego roku, TikTok nie zwalnia tempa. Nie tylko notuje niesłabnący wzrost aktywnych użytkowników, którzy szukają w apce rozrywki, informacji i przydatnych lifehacków – chiński gigant śmiało sięga też do środowiska e-commerce, rozszerzając znacznie możliwości dla reklamodawców. Jak zatem wyglądają nowości w tym obszarze, które już dostępne są do testów?
Jak działa TikTok?
Po pierwsze, należy zdać sobie sprawę z mechanizmu, jaki ma miejsce na TikToku w przypadku reklam, zakupów i obecnych tam produktów. To, co od początku stanowiło o wyjątkowości aplikacji i jej sukcesie, to jej wysoka autentyczność i nienachalność treści – odróżniająca ją od mocno komercyjnego charakteru obecnego Instagrama czy Facebooka. Aplikacja umożliwia użytkownikom zaawansowane i oparte na inteligentnym algorytmie odkrywanie i sięganie po preferowane treści, zamiast je im narzucać. To spowodowało, że obecne tam marki, jeśli tylko spełniały kryterium naturalnego i atrakcyjnego z punktu widzenia odbiorców contentu – notowały świetne wyniki, zarówno w zakresie brand awareness jak i sprzedaży, o czym świadczą liczne case studies.
Infinite Loop – czyli niekończąca się pętla TikToka
Zjawisko, w którym marki, twórcy i społeczność TikToka naturalnie się przenikają, określane jest mianem Infinite Loop – niekończącej się pętli. To cykl, w którym płynnie łączy się Odkrycie produktu, Uwagę względem niego, Zakup i Recenzję – bo użytkownicy, którzy sięgają po produkty i usługi podpatrzone na TikToku, chętnie dzielą się nimi dalej, używając m.in. popularnego hasztaga – #TikTokMadeMeBuyIt i stając się wówczas naturalnymi ambasadorami. To skuteczny mechanizm, który jednak wraz z zagęszczeniem się społeczności – zarówno użytkowników jak i reklamodawców – ewoluował i stał się bardziej wymagający. Jakość tworzonego contentu, jego unikatowy charakter i konieczność stałego zaskakiwania, aby dotrzeć do jak najbardziej precyzyjnej grupy docelowej, to wyzwanie dla twórców i specjalistów, stąd potrzeba, aby uczynić rozwiązania ecommerce w TikToku bardziej zautomatyzowanymi, a jednocześnie – nadal dostarczać je społeczności w sposób, który naturalnie odpowiada ich potrzebom.
Nowe formaty reklam na TikToku
Trzy nowe formaty reklam, wzbogacone o zupełnie nowy system ich obsługi, realizują znacznie większy potencjał poprzez ich automatyzację i zwiększenie potencjalnego zasięgu.
Video Shopping Ads
Znane dotychczas w formie filmików pojawiających się w momencie uruchomienia aplikacji, wzbogacone zostały nie tylko o bardziej inteligentne rozwiązania targetowania – ale też o wbudowany, produktowy landing page, który bardziej efektywnie łączy zainteresowanych z produktami i skraca ich ścieżkę zakupową.
Catalog Listing Ads
To najbardziej zautomatyzowane rozwiązanie, które wychodzi naprzeciw tym reklamodawcom, którzy nie decydują się na tworzenie dedykowanego contentu w aplikacji. Do uruchomienia tego formatu reklamy potrzebny jest jedynie katalog produktów, które w oparciu o algorytm zostaną przedstawione potencjalnie zainteresowanym użytkownikom w formie klikalnego feedu produktowego.
Live Shopping Ads
To rozwiązanie, które stawia nacisk na przybliżenie produktu lub usługi poprzez komunikację z odbiorcą “na żywo” – prezentacja produktu w formie transmisji umożliwia wyeksponowanie pożądanych elementów lub cech produktu, w odpowiedzi na zadawane na bieżąco pytania i komentarze. To hybryda reklamowa, odpowiadająca na dwie z kluczowych potrzeb konsumentów – nie tylko oferuje zakup, ale także pozwala odkryć i poznać produkt, niwelując potencjalne wahanie dotyczące zakupu.
Shopping Ads
To ukłon w kierunku natywnych, zintegrowanych z aplikacją reklam, które łączą rdzenny, rozrywkowy charakter TikToka, gdzie uwaga nadal pozostaje zorientowana na content, jednak dzięki rozwiązaniom smart – to także krok w stronę reklamodawców. To, czy rozwiązania te okażą się w pełni tak skuteczne i satysfakcjonujące, jak deklarują ich twórcy, będzie wiadome wkrótce – recenzentami tych innowacji będą nie tylko specjaliści ecommerce, ale także – a może przede wszystkim – użytkownicy aplikacji.
Niedawne zmiany w obszarze Instagrama, które odgórnie zmieniały wygląd feedu i kolejność oglądanych treści oraz bunt jego użytkowników wobec takiego stanu rzeczy dowiodły, że jedyne skuteczne rozwiązania ecommerce to te, które celują nie tylko w portfel użytkownika – ale także, a może głównie – do jego serca i umysłu, gdzie wciąż jest miejsce na przyjazny i kreatywny content.
Najnowsze zmiany wprowadzone na TikToku jasno sugerują kierunek rozwoju platformy. Wiele wskazuje na to, że system reklamowy będzie ciągle rozbudowywany, co z kolei powoduje że na TikToku można tworzyc skuteczne kampanie reklamowe.