Jednym z najważniejszych elementów prowadzenia skutecznej kampanii reklamowej w Google Ads jest bieżąca optymalizacja ustawień reklamy. Jakie są najczęściej popełniane błędy? Jak ich unikać i jak optymalizować kampanie Google Ads? O tym w dzisiejszym wpisie.
Jak optymalizować kampanie Google Ads?
Codzienna praca nad kampaniami reklamowymi Google Ads to nie bułka z masłem. Jak zatem optymalizować kampanie Google Ads?
Podczas tworzenia i optymalizacji kampanii w Google Ads powinniśmy pamiętać o pewnych ustawieniach oraz dodatkowych możliwościach, dzięki którym kampanie uzyskają lepsze wyniki, a my nie zmarnujemy budżetu na nieefektywne działania. W tym artykule przedstawię Ci najczęściej popełniane błędy w kampaniach Google Ads oraz pokażę jak ich uniknąć.
Błąd #1: Brak wykluczeń aplikacji w kampaniach w sieci reklamowej
Jest to duży błąd, który może w szybkim czasie doprowadzić do przepalenia budżetu reklamowego Twojej kampanii. Ruch pozyskany w aplikacjach cechuje się wysokim współczynnikiem odrzuceń i obniża rentowność kampanii.
Użytkownicy aplikacji często klikają w reklamy przez przypadek i odbierają je jako zakłócenie, próbując szybko je zamknąć. Takie kliknięcia nie przynoszą żadnych korzyści reklamodawcy, a mogą nawet budować negatywny sentyment marki.
Kliknięcia w aplikacjach czy grach mobilnych pochodzą również od młodszych odbiorców, którzy mogą nie być zainteresowani reklamami. Aby nie tracić budżetu i nie wyświetlać reklam użytkownikom, którzy są mniej skłonni do angażowania w reklamy, należy wykluczyć aplikacje mobilne z kampanii Google Ads.
Jak wykluczyć aplikację w reklamach Google Ads?
W celu wykluczenia miejsc docelowych w menu po lewej strony wybierz Treść, następnie Wykluczenia.
Aplikacje możesz wykluczyć w zakładce Wykluczenia miejsc docelowych, wpisując kod: mobileappcategory::69500
Nie zapomnij potwierdzić wyboru, klikając Dodaj 1 miejsce docelowe.
Błąd #2: Uwzględnienie sieci reklamowej w kampanii w sieci wyszukiwania
Uwzględnienie sieci reklamowej w kampaniach w sieci wyszukiwania powoduje zmniejszenie kontroli nad tym gdzie wyświetlają się reklamy i powoduje generowanie ruchu niższej jakości.
Dobrą praktyką jest rozdzielenie sieci reklamowej i sieci wyszukiwania między oddzielne kampanie, tak abyśmy widzieli dokładne wyniki i na tej podstawie mogli ocenić efektywność poszczególnych kampanii. Podczas tworzenia kampanii w sieci wyszukiwania, domyślnie zaznaczona jest sieć reklamowa, dlatego ważne jest aby nie zapomnieć o jej wyłączeniu podczas tworzenia kampanii.
W celu wyłączenia sieci reklamowej w kampanii w sieci wyszukiwania wejdź w ustawienia kampanii i odznacz “Uwzględnij sieć reklamową Google”.
Błąd #3: Brak wykluczających słów kluczowych
Wykluczenie słów kluczowych, to bardzo ważny element optymalizacji reklam, który umożliwia nam kontrolę nad tym, na jakie wyszukiwane hasła nasza reklama będzie się wyświetlać oraz jak efektywnie wydawany jest budżet mediowy.
Warto wykluczyć hasła, które nie są związane z oferowanymi produktami lub usługami, a zatem potencjalnego klienta mogą wprowadzić w błąd.
Przykład:
- – Wyszukiwane hasło “wypożyczalnia sukienek wizytowych” nie będzie odpowiednie dla firmy, która zajmuje się sprzedażą sukienek wizytowych. W takim przypadku powinniśmy wykluczyć hasło, aby nie generowało niskiej jakości ruchu.
- – Wyszukiwane hasło “regał kuchenny” powinniśmy wykluczyć z kampanii, których celem jest sprzedaż regałów magazynowych.
- – Wyszukiwane hasło “szkolenia fryzjerskie za darmo” nie powinno powodować wyświetleń reklamy salonu, który oferuje tylko płatne szkolenia fryzjerskie.
W celu wykluczenia słów kluczowych przejdź do zakładki Słowa kluczowe w menu po lewej stronie i wybierz Wyszukiwane hasła. (Na niektórych kontach raport z wyszukiwanymi hasłami znajduje się w zakładce Statystyki i raporty.) Następnie zaznacz hasła, które nie są odpowiednie i wybierz Dodaj jako wykluczające słowo kluczowe.
Błąd #4: Brak dopasowań słów kluczowych
Tworząc kampanię w sieci wyszukiwania powinniśmy zastanowić się, jakie dopasowanie słowa kluczowego powinniśmy zastosować. Błędem jest pozostawienie wszystkich słów kluczowych w dopasowaniu przybliżonym, które jest bardzo ogólne i przy takim ustawieniu reklamy będą wyświetlać się również na hasła, które nie zawierają słowa kluczowego.
Przykład:
Słowo kluczowe w dopasowaniu przybliżonym regał magazynowy, może spowodować, że reklama wyświetli się na wyszukiwane przez użytkownika hasło Półka na buty.
Nie jest to pożądana sytuacja, dlatego lepszym pomysłem jest wykorzystanie słów w dopasowaniu ścisłym i do wyrażenia.
Przykład:
Słowo kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia “regał magazynowy”, spowoduje, że będziemy mogli wyświetlać się na takie hasła jak sklep z regałami magazynowymi, producent regałów magazynowych, najlepsze regały magazynowe itd.
Przykład:
Słowo kluczowe w dopasowaniu ścisłym [regał magazynowy], spowoduje, że reklama wyświetli się tylko wtedy, gdy użytkownik wpisze dokładnie to wyrażenie, bez dodatkowych słów. Dopasowanie ścisłe jest najbardziej restrykcyjnym rodzajem dopasowania i wykorzystując je lepiej dopasujemy treść reklamy do intencji wyszukiwania użytkownika.
Przeczytaj także: Jak optymalizować kampanie Google Ads? Dowiedz się jak wykorzystać dane z Google Analytics
Błąd #5: Zbyt wiele słów kluczowych w jednej grupie reklam
Kolejnym popularnym błędem, popełnianym w kampaniach Google Ads, jest dodawanie do jednej grupy reklam wielu słów kluczowych o różnych znaczeniach.
Przykładem może być sklep jubilerski, który oferuje kolczyki, naszyjniki, bransoletki i pierścionki. Błędem jest umieszczenie wszystkich tych fraz w jednej grupie reklam i utworzenie wspólnej reklamy dla tych produktów.
Najlepszym rozwiązaniem jest utworzenie oddzielnej grupy reklam oraz reklamy dla każdej kategorii produktu. Takie działanie zapewni dobre dopasowanie reklam do wyszukiwanych przez odbiorców fraz.
Błąd #6: Brak podziału pliku produktowego w kampaniach produktowych
W kampaniach, które zawierają plik produktowy dobrym pomysłem jest podzielenie zawartych w nim produktów. Na poniższym zrzucie ekranu możesz zauważyć możliwości podziału wszystkich produktów.
Dzięki dokonaniu podziału grupy produktów, możemy zobaczyć istotne dane na temat określonej kategorii lub konkretnych produktów. Rezygnując z podziału, możemy zobaczyć jedynie łączny wynik dla wszystkich produktów.
W takiej sytuacji nie jesteśmy w stanie przeanalizować dokładnych wyników, które przyniosły poszczególne produkty i dokonać optymalizacji polegającej na przykład na wykluczeniu produktów, które mają niski wskaźnik ROAS.
Grupa produktów podzielona ze względu na identyfikator produktu:
Kolejnym powodem, dla którego warto, wykorzystywać możliwości podziału grupy produktów, jest samodzielny wybór, które produkty chcemy wyświetlać, a które nie. Opcja podziału produktów umożliwia również tworzenie oddzielnych kampanii lub grup reklam dedykowanych określonym produktom.
Jeśli więc zastanawiasz się jak optymalizować kampanie Google Ads, to koniecznie zastosuj tą rekomendację.
Błąd #7: Brak rozszerzeń reklam
Nie stosujesz rozszerzeń reklam w Twoich kampaniach? To duży błąd, przez który tracisz wiele korzyści. Rozszerzenia zapewniają zwiększenie widoczności reklam. Reklamy, które je zawierają zajmują więcej miejsca na stronie wyników wyszukiwania i dzięki temu są lepiej widoczne dla potencjalnych klientów. Kolejną korzyścią jest umieszczenie dodatkowych informacji o firmie, usługach lub produktach.
Rozszerzenie reklamy możemy dodać przechodząc do zakładki znajdującej się w lewym menu Reklamy i komponenty, następnie należy wybrać Zasoby. Poniżej znajduje się lista dostępnych rozszerzeń na koncie Google Ads.
Dobrze skonfigurowana kampania Google Ads ma duże znaczenie dla osiągnięcia zamierzonych celów marketingowych. A ciągła i skuteczna optymalizacja reklam przynosi oczekiwane rezultaty.
Mam nadzieję, że powyższe wskazówki będą pomocne w trakcie tworzenia oraz optymalizacji kampanii i dzięki nim będziesz lepiej zarządzać budżetem reklamowym oraz dotrzesz do odpowiednich grup odbiorców.
Z tym “mobileappcategory::69500” jest pewien problem…przy próbie zapisania takiego wykluczenia, wywala błąd – próbowałem na incognito itd. itp. – czyżby ograniczyli coś?
cześć, sprawdź proszę z poziomu kampanii, faktycznie z poziomu konta reklamowego pojawia się błąd,
udanego dnia!