Say hello

    Happy Parrots - Meta Business Partners & Hubspot Certified Partner

    Instagram Marketing Tiktok

    Kim jest UGC creator i jak się nim stać?

    Karolina Małysz-Czyż | 29 marca, 2024

    Oddanie kontroli nad tworzeniem treści komuś z zewnątrz brzmi przerażająco? A wcale nie musi! UGC, czyli user generated content staje się z miesiąca na miesiąc coraz bardziej popularnym zawodem. Topowe marki korzystają z usług UGC creatorów, a na rynku pojawiają się coraz bardziej kreatywne osoby, które chcą zabłysnąć w tej całkiem świeżej profesji.


    Co to jest UGC i kim jest UGC creator?

    UGC czyli User Generated Content to treści tworzone bezpośrednio przez użytkowników marek, wykorzystywane do promocji brandów. UGC staje się coraz bardziej popularne wśród firm ze względu na autentyczność, jaką wyróżniają takie treści. Są one naturalne i nieprzerysowane, tworzone zwykle przez osoby z pokolenia Z, dla swoich rówieśników. UGC Creator to profesja, która jest pożądana przez coraz to większą ilość osób. Młode pokolenia są wychowane w świecie internetu i social mediów, przez co doskonale znają się na najnowszych trendach i mają ogromne poczucie estetyki. Aby zostać UGC creatorem nie trzeba mieć ogromnych zasięgów na Instagramie czy TikToku, a wystarczy potrafić tworzyć dobre, kreatywne i jakościowe treści, które się sprzedają. 

    UGC występuje w wielu formach, w tym zdjęć, filmów, recenzji produktów, referencji, a nawet podcastów.

    Czym różni się UGC creator od Influencera?

    Influencer to osoba, która współpracuje z marką i udostępnia treści powiązane z firmą na swoim profilu. Zwykle jest to ktoś, kto ma już zbudowaną markę osobistą i może pochwalić się znaczącą ilością followersów. 

    UGC creator natomiast przekazuje stworzone przez siebie treści marce, a ta wykorzystuje je u siebie na profilu. Taka osoba nie musi mieć dużej ilości followersów, ale dobrze, aby miała zbudowane portfolio, którym może się pochwalić. 

    W przypadku Influencerów, marce zależy bardziej na zasięgu twórcy i umiejętności budowania oraz angażowania swojej społeczności. W ostatnich latach znaczenie Influencer Marketingu zmniejszyło się, gdyż odbiorcy coraz mniej wierzą w autentyczność poleceń swoich ulubionych twórców.

    Zobacz także: Influencer Marketing – 5 trendów na 2024 rok

    Zasady współpracy UGC creatora z marką

    Istnieją trzy podstawowe rodzaje współprac UGC.

    1. Pierwszą z nich jest współpraca barterowa. Marka przesyła twórcy za darmo paczkę, która równocześnie staje się “wynagrodzeniem” UGC creatora.
    2. Drugi rodzaj, to otrzymanie wynagrodzenia finansowego w zamian za content, a paczka z produktami jest dodatkowym bonusem dla twórcy.
    3. W trzecim wariancie twórca otrzymuje wynagrodzenie, ale marka może zażyczyć sobie odesłania produktów po zakończeniu produkcji określonego typu materiału.

    Screen z Instagrama
    Udostępnienie na profilu marki zdjęcia @lame.cobain w sukience z Bershki.
    Screen z Instagrama
    Konkurs Pepsi, w którym nagrodą była ekspozycja materiału stworzonego  przez creatora UGC na Instagramie firmy.

    Kto może zostać UGC creatorem?

    UGC creatorem może zostać każda osoba, która ma chęci, jest kreatywna i potrafi tworzyć estetyczne, wartościowe treści. Bardzo ważne jest również posiadanie telefonu z dobrym aparatem lub tradycyjnego aparatu i umiejętność profesjonalnego korzystania z niego. Mile widzianymi cechami kandydata na UGC creatora będzie także znajomość marketingu i social mediów, a także zainteresowanie najnowszymi trendami.

    Jak stać się UGC creatorem?

    Najlepiej zacząć od stworzenia swojego portfolio UGC. Nie trzeba posiadać wcześniejszych współprac, aby zbudować takie portfolio. Dobrze jest użyć programu graficznego, np. Canva, gdzie można zapisać plik jako witrynę internetową. Świetnym sposobem będzie dołączenie nagrań, w takim stylu, w jakim chcemy zaproponować nagrania dla określonego klienta. Można użyć do tego przedmiotów, które posiadamy w domu, np. błyszczyka, którego używamy na co dzień lub ulubionej książki. 

    Kolejnym krokiem jest nawiązanie kontaktu z marką. Można to zrobić poprzez social media lub mailowo. Warto uzbroić się w cierpliwość, gdyż ten proces może chwilę potrwać i nie każde firmy będą zainteresowane współpracą. Szczególnie w większych firmach proces ten jest skomplikowany i może zająć nawet kilka tygodni – wynika to z wewnętrznych procesów oraz ilości działów, przez które musi przejść taki wniosek. Nie zniechęcaj się jednak na starcie – im więcej zapytań wyślesz, tym większa szansa na odpowiedź i uzyskanie współpracy. Pamiętaj o spersonalizowaniu wiadomości i umieszczeniu w niej elementów, które Cię wyróżnią – przyciągnięcie uwagi na tym etapie jest kluczowe!

    Dobrym pomysłem będzie również budowanie własnej marki na swoich profilach social mediowych. Rozbudowujemy w ten sposób portfolio, a firmy mogą same zwrócić na nas uwagę i odezwać się w temacie współpracy.

    Poprzez wykorzystanie treści generowanych przez użytkowników (UGC), firma może uzyskać opinie klientów, co wspiera budowanie autentycznych, trwałych więzi z odbiorcami i ich lokalizację. UGC umożliwia również pozyskanie treści do wykorzystania w promocji i marketingu, która jest bardziej naturalna, co przyciąga większą uwagę i wzmacnia zaufanie do marki.

    Przeczytaj także: Jak stworzyć spójną siatkę na Instagramie?

    Zostaw komentarz

    Twój adres nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Newsletter

    Zapisz się do newslettera by otrzymywać zaawansowane treści dla doświadczonych marketerów!



      * Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Happy Parrots sp. z o.o informacji o aktualnościach i promocjach na podany adres e-mail. Więcej informacji w polityce prywatności tutaj