We współczesnym marketingu, kreacja reklamowa odgrywa ważniejszą rolę niż samo targetowanie reklam. To właśnie grafika posta ma za zadanie przykuć uwagę odbiorcy, zaintrygować i zachęcić do interakcji. Jak tworzyć grafiki na Facebooka, które przyciągną uwagę odbiorcy? Jak przygotować kreację reklamową, by koszt kliknięcia był niski, a CTR wysoki?
Jak tworzyć grafiki na Facebooka?
Aby tworzyć atrakcyjne grafiki na Facebooku, wystarczy że będziesz kierować się 6 prostymi zasadami. Są to niezbędne podstawy udanej kompozycji graficznej. Niezależnie od tego, czy korzystasz z profesjonalnych narzędzi, czy darmowych pakietów Canvy – zastosowanie poniższych fundamentalnych reguł zwiększy skuteczność Twoich treści na Facebooku.
Oto 6 zasad, których powinieneś przestrzegać przy tworzeniu grafik na Facebooku:
#1 Zastanów się nad celem kreacji
Przed rozpoczęciem pracy, zastanów się jaki cel ma spełniać grafika. Czego oczekujesz od użytkownika, który zobaczy reklamę? Jaką misję ma spełniać projekt? Co chcesz przekazać? Czy projekt ma zachęcić do zakupu promocyjnego produktu? Czy może do zapisu na zajęcia jogi lub pobrania nowego e-booka?
Kiedy już wiesz, co chcesz osiągnąć, to koniecznie uwzględnij to na grafice w formie CTA (call to action), czyli krótkiego hasła nawołującego do działania. Czasami wystarczy krótki zwrot: “Kliknij”, “Zobacz”, “Pobierz”, “Odbierz”, “Kup teraz”.
Jeśli nawołanie to dodasz w graficznej formie przycisku, to klikalność treści zwiększy się nawet kilkukrotnie. Każdy element graficzny ma swoją misję i musi być przemyślany.
#2 Zadbaj o hierarchię informacji
Gdy masz już obrany cel, skup się na porządku. Zastanów się, jak przygotować grafikę, aby zwrócić uwagę odbiorcy. Na które elementy użytkownik zwróci uwagę w pierwszej kolejności? Jaki komunikat zostanie odebrany jako ciekawy i przydatny? Co spowoduje, że zawiesi wzrok na poście?
W złapaniu uwagi odbiorcy pomoże Ci zachowanie hierarchii informacji, czyli uporządkowanie przedstawianych elementów od najważniejszego do najmniej ważnego. Każdy składnik musi być logicznie i czytelnie rozmieszczony. Pamiętaj, że masz tylko parę sekund, by zainteresować odbiorcę.
Dobrym rozwiązaniem będzie zastosowanie też takiego elementu graficznego, który pomoże odbiorcy w znalezieniu tekstu i będzie prowadzić jego wzrok. Wzrok odbiorcy, automatycznie podąża we wskazane miejsce przez osobę na zdjęciu, strzałkę czy inny ukierunkowany element.
Aby zachować porządek, grafikę można podzielić na strefy. Zastosowanie takiego podziału, sprawia, że cała grafika staje się miła dla oka, a my unikamy niepotrzebnego chaosu, który utrudnia odbiór treści.
Pamiętaj też o tym, że użytkownik w pierwszym kroku spojrzy na grafikę, potem na treść posta, a następnie na nagłówek pod zdjęciem i sekcję komentarzy.
#3 Twórz estetycznie i kontrastowo
Przypomnij sobie moment, w którym ostatni raz jakiś post przykuł Twoją uwagę. Jak wyglądał? Czy była to idealnie dobrana paleta kolorystyczna? A może doskonale wyeksponowany tekst lub zdjęcie?Skoncentruj się na czytelności całego projektu. Jeśli chcesz, aby Twoje grafiki stały się widoczne i wybiły się na tablicy, idealnym sposobem by to osiągnąć, będzie zastosowanie kontrastu. Jest to jedno z najmocniejszych narzędzi w rękach projektanta.
Dzięki zastosowaniu kontrastu, możemy wyróżnić najważniejszy element i sprawić, aby grafika stała się bardziej dynamiczna. Projekt będzie estetyczny, a treści czytelne dla odbiorców.
Ważne! Nie łącz ze sobą dwóch żywych lub jasnych kolorów!
Ważne! Nie używaj ozdobnych lub odręcznych czcionek w nagłówku i reszcie tekstu. Możesz użyć ozdobnej czcionki, aby wyeksponować poszczególne słowo lub zwrot.
#4 Zachowaj marginesy
Podstawą dobrej, czytelnej grafiki na Facebooku jest zachowanie odpowiednich marginesów. Pozwalają na odpowiedni układ elementów, ich wydzielenie i grupowanie informacji. Projekt wygląda dużo lepiej, gdy odległości do krawędzi są takie same z każdej strony.
Nigdy nie rozciągaj tekstu od krawędzi do krawędzi! To jeden z tych elementów grafik, które sprawiają, że z łatwością można z niej wyczytać, czy była tworzona przez profesjonalistę czy amatora.
#5 Zastosuj white space
Co to jest white space? To po prostu pusta przestrzeń pozostawiona na grafice w konkretnym celu, np.: marginesy, przestrzeń wokół elementów, odstępy między literami, kolumnami czy wierszami.
Zawsze przed wyeksportowaniem swojego projektu zastanów się, czy aby na pewno wszystkie zawarte w nim informację są potrzebne? Postaraj się ograniczyć je do minimum. Dzięki temu, Twoja grafika skutecznie zdobędzie uwagę odbiorcy.
Natłok elementów na jednej grafice sprawia, że odbiorca nie wie na czym ma skupić swoją uwagę. Czuje się przytłoczony nadmiarem bodźców i mózg podświadomie zaczyna ignorować niewygodną treść. White space to pewnego rodzaju odpoczynek dla naszego mózgu i oczu, które są przeciążone ogromem informacji na raz. Postaw na prostotę to zawsze się sprawdza.
White space wprowadza porządek i pomaga skoncentrować się na odpowiednich rzeczach. Pamiętaj, że Twoja grafika ma określony cel i nie ma potrzeby rozpraszać odbiorcy zbędnymi elementami. Pamiętaj też o tym, aby nie przesadzić z minimalizmem – zbyt dużo pustego miejsca może powodować, że grafika będzie wydawać się niekompletna.
Lecz pamiętaj – mniej znaczy więcej 😉
Przeczytaj także: Jak założyć fanpage na Facebooku?
#6 Inspiruj się i obserwuj
Scrollując Facebookowy Feed analizuj treści, które przykuły Twoją uwagę. Bądź świadomym odbiorcą i zastanów się, co takiego jest w danej grafice, że kupiła Twoją uwagę. Zainspiruj się atrakcyjnymi treściami. Śledź firmy, które są trendsetterami, inspiruj się, ale nie kopiuj!
Zapisz się do Kalendarza Marketera od Happy Parrots, gdzie przed każdym świętem, na Twojego maila otrzymasz garść inspiracji marketingowych, z kampanii reklamowych topowych, światowych brandów.
Wymiary grafik na Facebooku
Wiesz już jak tworzyć skuteczne grafiki na Facebooka. Pamiętaj, że algorytmy faworyzują treści o odpowiednich wymiarach. Sama estetyka też jest lepsza, gdy grafiki są dostosowane do najpopularniejszych formatów reklamowych. Jakie wymiary grafik na Facebooku są rekomendowane? Ściąga poniżej.
Zdjęcia profilowe: 800 x 800 px,
Zdjęcie w tle: 820 x 312 px,
Grafika kwadratowa: 1080 x 1080 px,
Grafika pionowa: 960 x 640 px,
Grafika pozioma: 1200 x 800 px,
Karuzela (kafelek): 1080 x 1080 px,
Zdjęcie w tle na grupie: 1640 x 856 px,
Relacja (Stories): 1080 x 1920 px.