TikTok to stosunkowo młoda aplikacja społecznościowa, która jednak w zadziwiająco szybkim tempie zdobyła uznanie wielu użytkowników i jest najszybciej rozwijającym się medium społecznościowym na świecie. Mimo wszystko, wiele firm wciąż nie jest obecnych ze swoimi działaniami marketingowymi na TikToku. Dlaczego warto?
Czy TikTok to przyszłość marketingu?
Na to pytanie stara się odpowiedzieć CEO & Founder agencji reklamowej Happy Parrots w wywiadzie na zaproszenie Renaty Okrajni z PushPushGo.
Skąd się wziął nagły sukces TikToka – jako platformy społecznościowej i narzędzia marketingowego?
TikTok świetnie wpasował się w trendy, o których mówiło się od lat. Bodaj już 2018 rok miał być rokiem wideo w social mediach i każdy kolejny był w ten sposób zapowiadany. Jednak czy ówcześni liderzy zrobili wystarczająco dużo, by faktycznie uczynić te lata przełomem w kwestii wideo? Najwięcej zrobił instagram i stories, ale ta formuła była zbyt mało dynamiczna – co uwydatnił TikTok.
Dzięki ogromnej dynamice i możliwości używania licencjonowanych podkładów głosowych TikTok wbił się w rynek przebojem. Dodatkowo zrobił to w dobrym momencie, kiedy to Facebook czy Instagram trochę się znudziły – to naturalny krąż życia w internecie. Użytkownicy migrują pomiędzy platformami, dlaczego?
Często jest tak, że młodzi uciekają tam gdzie nie ma rodziny: wujków, ciotek czy rodziców. Na początku nie było ich na naszej klasie, ale poten się tam pojawili, więc młodzi uciekli na Facebooka. Za jakiś czas rodzice i wujkowie tam dołączyli, więc młodzi uciekli na Instagram i Snapchata. Teraz rodzina też już tam jest, więc młodzi migrowali na TikToka. I co się dzieje? Średnia wieku użytkowników TIkToka też stopniowo wzrasta, tak i więc tutaj krąg życia w social mediach wydaje się spełniać, ale to długi proces, więc TikTok jeszcze długo będzie na fali wznoszącej.
Tiktok wciąga, bo szybko dostarcza dopaminę i możemy biernie uczestniczyć w życiu innych na ogromną skalę (krótkie wideo).
Czy przygotowując treści marketingowe na TikToka, stosuje się inną filozofię niż przy pozostałych mediach społecznościowych? Korzystający z niego przedstawiciele pokolenia Z mają być szczególnie wyczuleni na zbyt banalną reklamę.
To co jest najważniejsze w przygotowywaniu treści na tik toka jak i samych kampanii reklamowych, to przede wszystkim dopasowanie contentu do charakterystyki platformy. Karygodnym i niestety częstym błedem jest dodawania grafik czy pokazów slajdów jako treści na TikToku – niestety to nie ma prawa zostać pozytywnie odebrane na tej platformie. Wideo dodane na TikToka powinno być zgodne z panującymi trendami na tej platformie, więc warto je śledzić
Porozmawiajmy jeszcze o użytkownikach TikToka. Kim są? I czemu warto w nich inwestować budżety reklamowe?
Ponad 60% użytkowników TikToka to młodzi dorośli ludzie w przedziale wiekowym 18 – 30 lat. Porównując do Facebooka czy Instagrama to ta średnia wieku jest dużo niższa, ale znowu – odbiega od stereotypu, że na TikToku są tylko dzieci i nastolatkowie. Może kiedyś tak było, ale dziś to już tylko melodia przeszłości. Na TikToku czas spędzają potencjalni klienci z branży b2c jak i b2b młodego pokolenia.
Ostatnio wpadł mi w ręcę raport, który pokazuje że aż 94% użytkowników TikToka kupuje w sklepach internetowych, zresztą – my to widzimy po wynikach kampanii reklamowych – TikTok może sprzedawać i zdecydowanie warto na nim być i aktywnie tworzyć treści.
Jaki typ treści zdobywa popularność? Jak stworzyć viralowe wideo?
Tworzenie krótkich, dynamicznych i ciekawych filmików czy połączenie przekazywanych treści z zabawą i żartem, przy jednoczesnym dbaniu o wizerunek marki – tak powinien wyglądać tiktok w 2022 roku.
Aby stworzyć viral trzeba śledzić trendy w zakładce Dla Ciebie i wyłapać trend w początkowej fazie, do którego powstaje coraz więcej wideo. Jeśli będziemy jednym z pierwszych to mamy szansę na spory viral i organiczny zasięg. Jeśli będziemy spóźnieni to nasza treść nie będzie atrakcyjna dla użytkowników, bo trend odejdzie już do lamusa. Żywotność memów czy trendów w internecie jest bardzo krótka i trudno jest być z nimi na bieżąco. W tym miejscu warto skorzystać z pomocy specjalistów czy agencji reklamowej, dla której jest to część pracy.
Co powinno się znaleźć w strategii marketingowej na TikToku?
Strategia na TikToku jest zbieżna z klasycznym pojęciem strategii marketingowej i powinna zawierać wszystkie kluczowe elementy jak tone of voice, persona, lejek, archetypy marki itd…
Precyzując w kilku zdaniach jakie są różnice?
Przede wszystkim musimy zastanowić się kim jest nasz odbiorca i co robi na tiktoku. Czy szuka wartościowych treści jak np. 5 sposobów na… , 5 narzędzi, które … , czy inne rozwiązywanie problemów dnia codziennego i protipy. Czy jednak ten użytkownik jest na TikToku bo chce się w 100% oddać rozrywce i szuka typowego lol contentu.
Znając odpowiedź musimy zastanowić się jak te treści mają wyglądać, aby były atrakcyjne. Jeśli nie mamy możliwości, nie czujemy się pewnie przed kamerą lub nie mamy nikogo takiego w zespole to warto pomyśleć o ambasadorach marki, którzy mogliby dla nas nagrywać wideo, a my będziemy je udostępniać na swoim profilu. To trochę odwrócenie roli influencera, gdzie na instagramie publikują oni treści na swoim profilu, a nia tiktoku często zdarza się, że są oni po prostu ‘wynajętymi aktorami’ dla naszej marki.
Jak działają reklamy TikTok Ads? Czym różnią się od reklam na innych platformach?
Ekosystem reklamowy TikToka jest bardzo zbliżony do najpopularniejszego, czyli Meta Ads. Mamy hierarchę kampanii zbudowaną na trzech etapach, kampanii, zestawów reklam oraz samej kreacji reklamowej.
Samo targetowanie i cele reklamowe są zbliżone do Facebookowych, TikTok ma też swój piksel – kod śledzenia.
Najwięcej zmian mamy na etapie kreacji reklamowej – co oczywiste, ponieważ mamy tutaj do czynienia z inną przestrzenią reklamową. Na TikToki możemy dodawać naklejki, banery tekstowe czy muzykę.
Mamy też różne formaty reklamowe, najpopularniejsze z nich to reklama w systemie aukcyjnym, czyli tak która pojawia się w sekcji Dla Ciebie co kilka / kilkanaście TikToków oraz reklama TopView, która wyświetla się zawsze po włączeniu aplikacji na pierwszej pozycji – jest zarezerwowana dla jednej marki przez 24 godziny.
Do tego możemy m.in promować hasztag z wyzwaniem czy pełnoekranową reklamę w feedzie.
Czy masz jakąś ulubioną kampanię na TikToku, o której chcesz nam opowiedzieć?
Jeśli chodzi o kampanie na polskim tiktoku, to podobała mi się kampania BLIK z Tomaszem Kotem tańczącym do specjalnie skomponowanej piosenki – mnóstwo ludzi to podłapało i robiło duety z reklamy nadając jej charakter viralowy.
Viralowo rozniosła się też piosenka lidla – jak sobota to tylko do lidla, gdzie setki tysięcy osób nagrywało TikToki pod sklepami właśnie z tym dźwiękiem. To bardzo fajnie pokazuje, że ludzie są w stanie bardzo mocno zaangażować się w interakcję z marką, bo czy w przypadku reklamy na facebooku ktoś poszedłby nagrać wideo pod lidla i dodać je na swoją tablicę lub w komentarzu pod postem marki? Nie wydaje mi się.
Jaka jest przyszłość TikTokowego marketingu? Czy ten kanał czekają jakieś zmiany?
TikTok wprowadza udogodnienia dla reklamodawców i marek, wprowadza możliwość podpięcia sklepu, wprowadza reklamy zintegrowane z katalogiem produktowym czy Live Shopping Ads – to pokazuje kierunek rozwoju platformy. Będzie ona bardziej przystępna dla reklamodawców, ale umożliwi też dokonywanie łatwiejszych zakupów jego użytkownikom. Tak więc nadchodzi era monetyzacji TikToka.
Rozmawiał Jakub Papuga CEO & Founder Happy Parrots z Renata Okrajni COO PushPushGo.
Super wywiad! Dzięki!