Say hello

    Happy Parrots - Meta Business Partners & Hubspot Certified Partner

    Influencer Marketing Marketing

    Influencer Marketing – 5 trendów na 2024 rok

    Karolina Małysz-Czyż | 30 października, 2023

    Influencer marketing z każdym rokiem zwiększa swoją popularność. Powstają nowe platformy społecznościowe, zmienia się rodzaj publikowanych treści, a marki szukają coraz to nowszych sposobów interakcji z potencjalnymi klientami. Ponieważ zmiany zachodzą tak szybko, ważne jest, by być na bieżąco z nowościami. Rok 2023 powoli dobiega końca, więc aby zapewnić marketerom kompleksowe zrozumienie tego, co ich czeka, przyjrzyjmy się bliżej trendom w marketingu influencerskim w 2024 roku.


    1. Influencerzy niszowi – profesjonalizm i koncentracja na specyficznych odbiorcach

    Chociaż w tym roku Internet wciąż dominowały branże kosmetyczna i modowa, to tendencja ta zaczyna się trochę zmieniać. Na popularności rosną treści publikowane przez influencerów niszowych, które wnoszą zmiany w życiu odbiorcy i poszerzają jego wiedzę. Coraz większym zainteresowaniem będą cieszyły się wpływowe osoby z takich dziedzin jak finanse, zdrowie, żywność i farmaceutyka. Influencerzy będą nadal rozwijać swoją wiedzę i publikować treści poradnikowe, dzięki czemu to oni będą wybierani na pierwszym miejscu przez różne marki. Ci influencerzy mogą mieć mniej obserwujących, ale wnoszą do swojej niszy głęboki poziom wiedzy specjalistycznej i zaufania, co czyni ich idealnymi dla marek chcących dotrzeć do precyzyjnej grupy odbiorców. 

    Screen feedu instagrama Influencerki zajmującej się fotografią.
    Instagram @kobiecafotoszkola

    Dzięki współpracy marki z profesjonalnym influencerem z danej branży taka reklama będzie bardziej autentyczna, gdyż owi influencerzy utożsamiają się z pewnymi wartościami firmy, a produkty są bardziej dopasowane do niszy. Współpraca oparta na autentyczności będzie głębiej oddziaływać na odbiorców, ułatwiając wywarcie silniejszego wpływu. Marki, które postawią na autentyczność, będą budować zaufanie, wiarygodność i długotrwałe relacje ze swoimi odbiorcami.

    Screen feedu instagrama Influencerki zajmującej się kobiecymi sprawami, ginekologią i menstruacją
    Instagram @agaszuscik

    W miarę nadchodzących zmian i większej profesjonalizacji influencerów zmieni się również nazewnictwo. Jak można zaobserwować, już teraz niektórzy wpływowi ludzie wolą być nazywani „twórcami” lub „twórcami treści”, ze względu na sporą dawkę wiedzy czy profesjonalizm w swojej dziedzinie. Nie chcą być oni “gwiazdami internetu”, a fachowcami. Chociaż jedno drugiego nie wyklucza, w 2024 będziemy mocniej zwracać uwagę na kwestię nazewnictwa.

    2. Wybór influencera poprzez wykorzystanie sztucznej inteligencji

    Sztuczna inteligencja (AI) zawładnęła już całym marketingiem internetowym, a teraz zrewolucjonizuje także influencer marketing poprzez udoskonalenie procesu selekcji influencerów. Algorytmy uczenia maszynowego będą analizować ogromne zbiory danych, aby dopasować marki do najbardziej odpowiednich influencerów, zapewniając, że kampanie będą ściśle ukierunkowane i oparte na danych.

    Wiele agencji influencer marketingowych korzysta już ze sztucznej inteligencji w celu ułatwienia wyszukiwania odpowiednio dobranych twórców. Przykładem jest firma Upfluence, która zintegrowała ChatGPT ze swoim oprogramowaniem lub NativeHash, która stworzyła od podstaw platformę influencer marketingową całkowicie opartą o sztuczną inteligencję. 

    Screen strony głównej Inteligentnej platformy influencer marketingowej wspomaganej przez AI - NativeHash
    NativeHash – Inteligentna platforma influencer marketingowa wspomagana przez AI

    Ostatnio wzrosła także liczba wirtualnych influencerów. Są to cyfrowe postacie stworzone w całości komputerowo, którym nadawana jest osobowość. Tacy “influencerzy” działają na platformach mediów społecznościowych tak, jakby byli prawdziwymi ludźmi. Wirtualni influencerzy mogą zaoferować prawie trzykrotnie wyższy współczynnik zaangażowania niż prawdziwi influencerzy. Duże marki już współpracują z wirtualnymi influencerami i nieuchronnie prawdopodobnie pójdą w ich ślady kolejne marki.

    3. Większy nacisk na obserwowanie preferowanych twórców na wielu platformach i wzrost liczby nowych portali niszowych

    Większość twórców ma swoją określoną, ulubioną już platformę społecznościową, na której działają i budują zaangażowaną społeczność. Jednakże, aby wzmacniać swoją pozycję, Ci influencerzy zaczynają działać także na innych portalach. Daje to możliwość ich “superfanom” do częstszego wchodzenia w interakcję ze swoim ulubionym twórcą, a markom szerszą reklamę, w różnych miejscach i możliwość zdobycia odbiorców z różnych grup społecznych i wiekowych. Dzięki temu nie mówi się już o tych influencarach jako Instagramerach, YouTouberach czy TikTokerach, a o wyspecjalizowanych twórcach.

    Screen feedu instagrama Influencera zajmującego się tworzeniem treści rozrywkowych i lifestylowych
    Instagram @ojwojtek
    Screen feedu TikToka Influencera zajmującego się tworzeniem treści rozrywkowych i lifestylowych
    TikTok @ojwojtek
    Screen strony głównej YouTube Influencera zajmującego się tworzeniem treści rozrywkowych i lifestylowych
    YouTube @ojwojtek

    Także niszowe platformy społecznościowe, jak np. Discord czy Twitch zyskają na znaczeniu, umożliwiając markom nawiązywanie kontaktu z bardzo zaangażowanymi odbiorcami. Platformy te wspierają społeczności skupione wokół wspólnych interesów, zapewniając podatny grunt dla ukierunkowanego marketingu, a także oferują ekskluzywność i wyjątkowe możliwości współpracy. Takie media umożliwiają dostosowywanie przekazu tak, aby odpowiadał unikalnym interesom i wartościom każdej społeczności.

    W 2024 roku coraz więcej influencerów będzie przechodziło na nowe dla siebie kanały społecznościowe, ale także na portale, które będą dopiero powstawały.

    4. Stałe współprace zamiast jednorazowych projektów

    W 2024 roku marki będą coraz częściej rezygnowały z jednorazowych projektów na rzecz długoterminowych współprac z influencerami. A w kolejnych latach może stać się to normą. Najważniejszym powodem tej zmiany jest to, że podczas jednorazowych kampanii nawet influencerzy z najbardziej zaangażowaną publicznością będą mieli problem z wniesieniem prawdziwego wkładu. Prowadzenie długoterminowej kampanii marketingowej z konkretnym influencerem będzie w wielu przypadkach po prostu skuteczniejsze niż krótka kampania marketingowa. Ponadto długofalowe kampanie wpływają na autentyczność. Twórcy, którzy stale polecają jedną markę, budują wiarygodność. Firmy natomiast są coraz bardziej zainteresowane budowaniem silniejszych relacji z wpływowymi osobami. Popularny staje się wybór ambasadora marki.

    Screen zdjęcia z Instagrama marki sportowej odzieży, na którym jest influencerka Deynn w legginsach i staniku sportowym tej marki
    GymGlamour X Deynn

    5. Krótkie treści video i ziększone zainteresowanie kampaniami na TikToku

    Chociaż filmiki nie są już aż tak ważnym elementem komunikacji jak to było w poprzednich latach, to nie możemy ignorować i tak ogromnego wpływu, jaki mają krótkie treści video na krajobraz społecznościowy. Mimo to TikTok nie posiada już wyłącznego monopolu w tej sferze. Firma Meta dostrzegła potencjał tego medium i wprowadziła funkcję Instagram Reels, Snapchat wprowadził Spotlight, a YouTube dołączył do rywalizacji z YouTube Shorts. Dodatkowo istnieje również platforma Triller, która zdobywa szczególną popularność jako alternatywa dla TikToka w różnych częściach świata, m.in. w Indiach, gdzie TikTok jest zabroniony.

    TikTok @jeleniewska

    Pomimo że były obawy o delegalizację TikToka w Polsce, ten nie traci na popularności i ma się bardzo dobrze. Obecnie może się pochwalić ponad 1 miliardem użytkowników na całym świecie. Nie ma wątpliwości, że popularność TikToka będzie nadal rosła przez cały 2024 rok, zarówno wśród influencerów, jak i marek. Chociaż w roku 2023 TikTok nie zdetronizował Instagrama jako króla influencer marketingu, to już 2024 rok wygląda pod tym względem obiecująco. Na korzyść TikToka pod tym względem ma ogromny wpływ wiek odbiorców medium. Jest on najbardziej popularny wśród najmłodszego pokolenia. 

    TheB2BHouse opublikował dane odnośnie wydatków na influencer marketing na TikToku. W 2022 roku marketerzy oszacowali, że wydatki na TikTokowy influencer marketing wyniosły prawie 800 milionów dolarów i przewidują, że do 2024 roku ten budżet przekroczy 1,3 miliarda dolarów.

    Ponieważ influencer marketing stale ewoluuje, kluczem do sukcesu jest bycie na bieżąco i umiejętność dostosowywania się. Trendy na rok 2024 odzwierciedlają dynamiczny charakter tej strategii marketingowej oraz potrzebę innowacji, autentyczności i wyprzedzania konkurencji. 

    Przeczytaj także: Jak stworzyć viralowe wideo na TikToku? Kim są użytkownicy TikToka? Obejrzysz nasz wywiad dla PushPushGo.

    Zostaw komentarz

    Twój adres nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Newsletter

    Zapisz się do newslettera by otrzymywać zaawansowane treści dla doświadczonych marketerów!



      * Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Happy Parrots sp. z o.o informacji o aktualnościach i promocjach na podany adres e-mail. Więcej informacji w polityce prywatności tutaj