Zdarza się, że ludzie bagatelizują znaczenie pierwszego wrażenia, a okazuje się, że ma ono ogromny wpływ, zwłaszcza w świecie marketingu, gdzie poprzez pierwsze wrażenie kształtowana jest percepcja konsumentów. Jednym ze zjawisk psychologicznych, które odpowiadają za kształtowanie wyborów klientów, jest efekt halo. To nastawienie poznawcze wpływa na sposób, w jaki konsumenci postrzegają marki, produkty, a nawet kampanie marketingowe.
Co to jest efekt halo?
Efekt halo, nazywany także efektem aureoli, to tendencja do automatycznego przypisywania pozytywnych lub negatywnych cech przedmiotom, osobom, na podstawie pierwszego wrażenia. Na skutek błędu poznawczego, ludzie zaczynają postrzegać niektóre rzeczy w dużo lepszym świetle. W marketingu oznacza to, że jeśli konsumenci mają pozytywne wrażenie na temat jednego aspektu marki lub produktu, jest bardziej prawdopodobne, że rozszerzą to pozytywne postrzeganie na inne jego aspekty.
Pozytywne aspekty efektu aureoli
Postrzeganie marki: Kiedy konsumenci mają pozytywne doświadczenia z jednym produktem lub aspektem marki, mają tendencję do zakładania, że inne oferty tej samej marki posiadają te same pozytywne cechy. Przykładowo, jeżeli klient jest zadowolony ze zmywarki danej firmy, bardzo prawdopodobne, że zakupi też inne jej sprzęty, jak piekarnik czy lodówkę.
Rekomendacje influencerów: z efektem halo można spotkać się w mediach społecznościowych. Marki wykorzystują znane osoby lub osoby wpływowe w Internecie, by skojarzyć dany produkt z lubianą postacią. Kiedy influencer z pozytywnym wizerunkiem promuje markę, jego obserwatorzy częściej postrzegają ją przychylniej. Przykładem może być tutaj znana i lubiana dziennikarka, podróżniczka, prezenterka telewizyjna – Martyna Wojciechowska, która posiada swoją kolekcję biżuterii W.Kruk i od lat związana jest z tą marką. Jest ona bardzo dobrze postrzegana przez polskich odbiorców, a co za tym idzie, firma, z którą współpracuje może skorzystać na jej wizerunku.
Reklama i budowanie marki: Skuteczna reklama może stworzyć efekt halo, kojarząc markę lub produkt z pozytywnymi emocjami lub wartościami. Za przykład można podać serwis OLX, który co roku organizuje kampanię “Nakarm psa” trafiającą do milionów odbiorców ze względu na jej cel. Dzięki temu firma kojarzy się z cenionymi przez społeczeństwo wartościami, jest postrzegana jako troskliwa i odpowiedzialna społecznie.
Komunikacja marketingowa: sposób, w jaki marki komunikują się z odbiorcami, wpływa na ich odbiór. Komunikacja powinna być zatem dopracowana i świadomie wykorzystywana, aby zrobić dobre wrażenie na konsumentach. Na komunikację składają się: styl treści contentowych, grafiki, wygląd strony internetowej itp.
Przeczytaj także: Wykorzystanie emocji w marketingu – czym jest marketing emocjonalny i jak wpływa na decyzje odbiorców?
Odwrotny efekt aureoli – na czym polega?
“Odwrotny efekt aureoli” może wystąpić, gdy marka zaczyna być postrzegana w sposób negatywny poprzez pierwsze wrażenie z nią związane. Konsumenci zaczynają uogólniać negatywne nastawienie na inne aspekty marki lub produktu. Jeden błąd może prowadzić do większej liczby negatywnych skutków, a nawet na postrzeganie całej marki. Co zrobić w takim wypadku?
Rozwiązuj problemy bezpośrednio: natychmiast potwierdzaj i koryguj wszelkie negatywne oznaki lub spostrzeżenia. Ignorowanie problemów może je zaostrzyć i zepsuć ogólny wizerunek marki.
Działaj szybko: nie zwlekaj i nie odkładaj problemów na później. Jeżeli szybko rozwiążesz daną sprawę i przeprosisz za błąd, możesz załagodzić sytuację i sprawić, że ludzie zapomną o pierwszym wrażeniu.
Podkreśl pozytywne aspekty: podkreśl pozytywne aspekty marki lub produktu poprzez marketing i referencje klientów, aby zrównoważyć negatywne postrzeganie.
Zrozumienie i wykorzystanie efektu Halo może być potężnym narzędziem w rękach marketerów. Konsekwentnie dostarczając jakość, kierując się pozytywnymi wartościami i bezpośrednio eliminując negatywne postrzeganie, firmy mogą wzmocnić efekt halo, aby stworzyć trwałe, korzystne wrażenie w umysłach konsumentów.