Dzień Babci i Dziadka, to pomimo aury charakterystycznej dla polskiej zimy, jeden z najsłoneczniejszych dni w roku. Jeśli prowadzisz e-sklep lub pracujesz w marketingu, to najwyższy czas, by przygotować go na tę okazję. Ale jak zrobić to dobrze?
Dzień dziadków – strategia marketingowa
Dzień Babci i Dziadka to po okresie świątecznych zakupów, poświątecznych wyprzedaży i Blue Monday pierwsza gorąca data dla e-sklepów. Dobrze więc przygotować się na niego już dziś. Wbrew stereotypowym opiniom, że babci i dziadkowi niewiele do szczęścia potrzeba, może to być świetny czas nie tylko dla firm oferujących produkty wspierające zdrowie, czy sprawność. Popuść wodze fantazji i zastanów się w jaki sposób przedstawić Twoje produkty, aby odbiorca zdecydował się na ich zakup w kontekście prezentu dla babci czy dziadka.
Statystki – potencjał sprzedażowy
Czy warto przygotowywać dedykowane kampanie i akcje promocyjne z okazji święta babci i dziadka? Statystyki jasno pokazują, że warto. Ilość zapytań o prezentowe inspiracje dla dziadków z roku na rok wzrasta.
Zainteresowanie prezentem dla babci jest nieznacznie większe niż w przypadku dziadka, ale może to wynikać przede wszystkim z faktu, że kobiety żyją dłużej niż mężczyźni, a więc statystycznie więcej osób ma babcie niż dziadków.
Jeśli więc w swojej ofercie masz produkty typowo męskie nadające się na promocję z okazji tego święta, to rozważ rozszerzenie asortymentu również o damskie odpowiedniki, prawdopodobnie zwiększysz obroty dwukrotnie.
Samych zapytań przybywa z roku na rok. W styczniu 2022 było ich prawie 600 tysięcy, z czego ponad 90% pochodzi z wyszukiwarek mobilnych. Te statystyki dosadnie pokazują, że warto zastanowić się czy Twoja strona internetowa jest przystosowana do przeglądarek mobilnych.
To tyle, jeśli chodzi o garść statystyk, a co z konkretnymi działaniami, które możesz z okazji Dnia Babci i Dziadka podjąć?
Jak przygotować marketing na dzień babci i dziadka?
#1 Dostosuj komunikację do kontekstu.
Zastanów się, które produkty z Twojej oferty będą świetnym pomysłem na prezent z okazji dnia babci i dziadka. Spójrz na te produkty z nowej perspektywy i przedstaw je w social mediach jak i na stronie internetowej jako rzecz, z której ucieszy się senior, jako rzecz, która ułatwi mu życie.
Dobry pomysłem jest przygotowanie dedykowanego landing page lub wpisu blogowe, na którym przedstawisz swoje propozycje prezentów z okazji tego święta.
Zainspiruj się dobrze przygotowanymi landing page: Media Expert lub Świeżo Palona.
#2 Przygotuj promocje odpowiednio wcześniej.
Tak aby zakup z intencją wręczenia w prezencie, zgrał się w czasie z datami świąt – uwzględnij też czas na wysyłkę. Dobrym pomysłem jest przygotowanie darmowej dostawy na 2-3 dni przed świętem, tak aby w kluczowym momencie zachęcić odbiorcę do złożenia zamówienia z gwarancją dostawy na czas.
#3 Zdywersyfikuj działania.
Prawie 600 tys osób szuka inspiracji prezentowych w wyszukiwarce Google, ale pamiętaj o tym, że dzięki działaniom w social mediach: na facebooku, instagramie czy tik toku – możesz zbudować potrzebę zakupową. Zdecydowana większość wnuków pielęgnuje to święto. Warto więc dotrzeć do nich z przekonującą reklamą, tak aby nie szukali oni inspiracji w sieci. Dobra reklama spowoduje, że podejmą decyzję zakupową tu i teraz.
#4 Nie ignoruj rodziców.
Samo targetowanie na wnuków (18 – 25l) to nie wszystko. Pamiętaj o tym, że w przypadku gdy wnuki dziadków mają do kilku lub kilkunastu lat, to prezenty dla dziadków kupują ich rodzice, a więc dzieci dziadków. Nie pomijaj ich w komunikacji! Targetuj działania i reklamy również do osób w wieku 25-40l.
Dzień babci i dziadka – marketingowe inspiracje.
Pyszne.pl w swojej kampanii na Facebooku nawiązało grą słów do słynnego babcinego powiedzenia “najpierw obiad, a potem słodycze” – sprytnie przemycając przy tym swoją ofertę.
Polski producent telefonów komórkowych myPhone – niemal co roku przygotowuje kampanię reklamową skierowaną do seniorów, w której to promuje swoje telefony dostosowane do potrzeb starszych osób.
Słynny, wzruszający spot allegro opowiadający historię o dziadku, który kupuje książkę do nauki angielskiego, po to by móc porozmawiać z wnukiem, co prawda jest reklamą świąteczną, ale spokojnie odnalazłaby się w roli kampanii z okazji dnia dziadka.
Niektóre marki próbują wciągnąć odbiorców w interakcję jeszcze mocniej i w swoich reklamach zapraszają do wspólnego tworzenia życzeń dla babci i dziadka – tak jak swego czasu zrobiła to Nivea.
Jako ostatni przykład przedstawiamy kampanię reklamową Biodermy, w której to skierowali, w ten wyjątkowy dzień zaproponowali kod rabatowy na produkty dla seniorów.
Lista ‘to do’ dla marketera:
✅ Przygotuj strategię promocji na około tydzień przed dniem babci i dziadka, zastanów się które produkty mogą być dobrym prezentem z tej okazji,
✅ Przygotuj landing page w klimacie święta z promowanymi produktami,
✅ Uruchom kampanie reklamowe w sieci wyszukiwania, a także w social mediach na kilka dni przed dniem babci i dziadka
✅ Zorganizuj darmową wysyłkę w środę i czwartek,
✅ Zaplanuj treści PR, które pojawią się w sobotę i niedzielę w social mediach.
Jeśli jesteś zainteresowany regularnym otrzymywaniem inspiracyjnych treści na Twój adres e-mail, to koniecznie zapoznaj się z naszym Kalendarzem Marketera 2023.