Najbardziej depresyjny dzień w roku, który zawsze przypada na trzeci poniedziałek stycznia – oto właśnie Blue Monday. Obecny od kilku dobrych lat w marketingu, odmienił jednak swoje oblicze i paradoksalnie stał się dniem, gdy wielu internautów… odczuwa realną ekscytację, oczekując atrakcyjnych ofert czy promocji – jest to więc okazja, aby wykazać się kreatywnością i wzmocnić relację z odbiorcami poprzez zaoferowanie im spodziewanej – lub nie – promocji, która uczyni ich dzień lepszym.
Blue Monday w marketingu
Coraz więcej marek wykorzystuję tę okazję do przeprowadzenia intensywnych kampanii reklamowych, bowiem to pierwsza okazja na odbicie się po świątecznym spadku zaangażowania klientów.
Dane, zebrane i przeanalizowane statystycznie przez EmpathyBroker, od jednego z największych na świecie sprzedawców mody, pokazują, że liczba wyszukiwań w Blue Monday w porównaniu do przeciętnego poniedziałku wzrosła o 26% w 2017 roku i 32% w 2018 roku – nie powinieneś tego przegapić.
Kiedy wypada Blue Monday? W 2023 roku przypada na poniedziałek 16 stycznia.
Jak przygotować atrakcyjną ofertę na Blue Monday?
1. Zadbaj o lojalnych klientów.
Zaproponuj im na przykład bezpłatną wysyłkę, aby mogli sięgnąć po Twój produkt i cieszyć się z miłego impulsu do zakupów.
2. Dotrzyj do nowych osób oferując im coś pozytywnego.
Informacja o bezpłatnej wysyłce czy zniżce na produkt lub usługę jest cenna, ale pamiętaj o narracji, która wyróżni Cię na tle blue-monday’owego ataku ze strony innych marek. Aby dotrzeć do nowych odbiorców wykorzystaj na przykład reklamy w social mediach. W tym miejscu gorąco polecamy nasz wpis Jak targetować reklamy do nowych odbiorców na Facebooku?
3. W komunikacji zadbaj o grę słów, zabawę, niespodziankę.
W Blue Monday nadrzędnym celem jest poprawa nastroju odbiorców, dlatego język i forma informacji jest kluczowa. Zabawnie sformułowany post czy zwięzły, żartobliwy newsletter, który sprawi, że odbiorca się uśmiechnie, to pierwszy krok do ecommercowego sukcesu. Blue Monday daje ogromne możliwośći do włączenia się do gry słów, odwróc znaczenie tego dnia i zaproponuj odbiorcom coś pozytywnego!
4. Miej na uwadze sprzedaż, ale przede wszystkim bądź empatyczny i inspiruj.
Tak jak wyżej, Blue Monday to święto sprzedażowe, ale wyjątkowo wrażliwe na emocje – dlatego nie traktuj tego poniedziałku jako hasła, a faktycznie zbuduj wokół niego narrację, która spełnia kryteria empatycznej, dopasowanej do sytuacji i nienachalnej. Wykorzystaj zasięgi swojego brandu w słusznej sprawie i nagłośnij problem depresji, tak często bagatelizowany w naszym kraju. Wesprzyj fundacje pomagające w walce z depresją jak np. twarzedepresji.pl czy thepresja poprzez odprowadzenie % sklepowych przychodów wygenerowanych tego dnia.
Marketingowa ‘to do’ lista na Blue Monday:
✅ Wygeneruj kod rabatowy / darmową dostawę
✅ Przygotuj tematyczne posty w social mediach
✅ Zaplanuj emisję płatnej, remarketingowej kampanii reklamowej
✅ Przygotuj newsletter do lojalnych klientów
✅ Zrób coś dobrego i wesprzyj fundacje
Blue Monday – inspiracje
Inspiracja jest wszędzie! Marki na całym świecie obchodzą Blue Monday od wielu lat, zainspiruj się udanymi kampaniami reklamowymi.
Jak widzisz wiele marek próbuje odwrócić odczucia z tego najbardziej depresyjnego dnia roku na pozytywne. Marketerzy na całym świecie bawią się grą słowną i coraz to ciekawszymi zastosowaniami kolorów czy kreacji reklamowej.
Jeśli jesteś zainteresowany regularnym otrzymywaniem inspiracyjnych treści na Twój adres e-mail, to koniecznie zapoznaj się z naszym Kalendarzem Marketera 2023.