Say hello

    Happy Parrots - Meta Business Partners & Hubspot Certified Partner

    AI Biznes Marketing Wywiady

    AI w marketingu – wywiad z Anną Ledwoń-Blacha

    Jakub Papuga | 5 czerwca, 2023

    Sztuczna inteligencja oraz jej wykorzystanie w biznesie i marketingu, to zdecydowanie jeden z najgorętszych tematów 2023 roku. O AI postanowiliśmy porozmawiać z Anną Ledwoń-Blachą, czyli jedną z najbarwniejszych postaci w branży marketingu internetowego. Ania odpowiedziała między innymi na pytania dotyczące przyszłości, ale również na tego jak już dziś wykorzystywać potencjał sztucznej inteligencji do usprawnienia codziennej pracy.


    Anna Ledwoń-Blacha o AI w marketingu

    Co-founder & Creative Director w agencji More Bananas oraz co-founder i główna organizatorka CRASH Mondays. Opiekunka kierunku Brand Manager na IMOK. Wcześniej product marketing manager w startupie alloweat. 

    Ewangelizatorka strategii marketingowych i komunikacyjnych. Zafascynowana człowiekiem i jego emocjami oraz psychologicznym podejściem do marketingu.

    Trenerka  – głównie w zakresie mediów społecznościowych, digital marketingu, strategii i customer experience. Z marketingiem związana od 12 lat, od 7 lat szkoli i prowadzi warsztaty.

    Wywiad z ramienia agencji reklamowej Happy Parrots przeprowadził Jakub Papuga.

    Temat sztucznej inteligencji jest ostatnio bardzo gorący, wiele osób zastanawia się jak dalej się to rozwinie i czy AI odbierze nam pracę. No właśnie, zacznijmy od mocnego pytania. Czy Twoim zdaniem sztuczna inteligencja odbierze marketerom pracę?

    A o jakiej przyszłości mówimy? Bo w pewnym momencie: na pewno tak. Czy “za naszego” pokolenia? Tego nie wiem. Wielu futurystów dywaguje, że za jakieś 200 lat pracować nie będziemy w ogóle, pojawi się dochód gwarantowany, a praca będzie opcjonalną przyjemnością. 

    Obecnie AI to dla mnie szansa dla jakościowych marketerów, którzy stawiają na strategiczne podejście do marketingu. Narzędzia oparte na AI świetnie pomagają w codziennych “jobs to be done”, pozostaje więcej czasu na pracę kreatywną i strategiczną. 

    Ponadto w świetle zalewu treści, który mamy przy popularności AI, “śmieci” będzie coraz więcej. Coraz trudniej będzie się przebić, z drugiej strony jakościowa treść będzie bezcenna.

    W takim razie, jak marketerzy powinni korzystać z dobrodziejstw sztucznej inteligencji? W jaki sposób już dziś, AI może usprawnić i zautomatyzować pracę w marketingu?

    W kilku obszarach: zarządzanie sobą w czasie, automatyzacja zadań i codziennych “jobs to be done”, wsparcie pracy kreatywnej, copywriting w tym generowanie pomysłów i recykling treści czy syntetyzacja pewnych rzeczy. Wideo, audio, grafika – zastosowań jest wiele. Natomiast zawsze podkreślam, aby zwracać uwagę na aspekty etyczne i prawne. 

    Co Twoim zdaniem, stanie się z ludźmi, którzy nie będą wykorzystywali sztucznej inteligencji w swojej pracy? Czy odnajdą się w nowej rzeczywistości?

    W wielu zawodach, gdzie siła rąk czy “uśmiechu” i relacyjność są niezwykle ważne, brak znajomości AI nie będzie aż tak ogromną przeszkodą. To oczywiste, że AI namiesza na rynku pracy, ale jej znajomość nie będzie obligatoryjna dosłownie na każdym stanowisku. Chociaż w niektórych branżach zdecydowanie w tym momencie jest wartością dodaną, niedługo będzie umiejętnością podstawową. 

    A co z treściami, tworzonymi przez AI? Nie obawiasz się tego, że internet zaleje fala treści niskiej jakości, a blogi i kanały marek staną się miejscami, które użytkownicy będą postrzegać jako sztuczne i bezduszne?

    I tak, i nie. Już mamy wysyp treści – “śmieci”. Jak wspomniałam wcześniej będzie ich coraz więcej. Liczę na to, że wartościowa treść będzie poszukiwana przez ludzi, pojawią się algorytmy promujące ‘human-touch’ czy pewne regulacje. Z drugiej strony dla mnie ważna jest jakość, AI będzie dostarczało ją w coraz większej liczbie aspektów. Nadal nie mamy jeszcze tak zaawansowanej technologicznie AI dostępnej na masową skalę, aby mogła działać bez udziału i wkładu człowieka. Jeszcze. 🙂 

    Gorąco polecam zapoznać się z dziełami Neala Stephensona “Śnieżyca” czy z komiksem “Ghost in the Shell”. Oba w ciekawy sposób poruszają temat AI. 

    Myślisz, że ludzie będą potrafić rozróżnić fake newsy, generowane przy użyciu narzędzi AI? Już teraz niektóre grafiki generowane przez AI wyglądają bardzo realistycznie, jak chociażby słynne aresztowanie Donalda Trumpa przez nowojorską policję – istnie dantejskie sceny, które jednak nigdy nie miały miejsca. Czy nie wymknie się to spod kontroli?

    A już się nie wymknęło? Internet już jest miejscem nadużyć i wojny dezinformacyjnej. Póki tego typu edukacja nie pojawi się obowiązkowe w szkole, na studiach, póki nie powstaną zmiany systemowe, nadal będziemy dawać się oszukiwać. Mówi się, że młode pokolenia urodziły się z internetem w ręku, ale my i bez internetu dawaliśmy się w swoim środowisku naturalnym oszukiwać i okradać. 

    Znasz jakieś ciekawe przykłady wykorzystania Chat GPT w nieszablonowy sposób? Jak Ty sama z niego korzystasz na co dzień?

    Co do ciekawych przykładów można tutaj wspomnieć o chacie opartym na AI w sklepie morele.net czy kampanii wygenerowanej przez AI przez HalfPrice. 

    Ja na co dzień korzystam z narzędzi, które ułatwiają mi automatyzację pewnych zadań (np. wyszukiwanie tanich biletów lotniczych), syntetyzację treści z briefów czy z artykułów, porządkowanie notatek, ustalanie list to-do, planów spotkań czy szkoleń. Dodaję napisy do filmów, poprawiam jakość wideo, wykorzystuje przekształcanie tekstu na audio. Na co dzień szukam nowych rozwiązań, staram się poznawać narzędzia, aby wiedzieć co też nowego może wpaść mi do głowy. 

    Czy Twoim zdaniem, umiejętność pisania dobrych promptów będzie kluczowa na rynku pracy w niedalekiej przyszłości? Czy będzie pożądana przez pracodawców? Jak zmieni się rynek pracy?

    I tak, i nie. Już w tym momencie powstają AI, które pozwalają nam generować lepsze prompty czy generatory albo kuratorzy dobrych promptów. Sprawdź np. flowgpt.

    Czy używasz jakiś innych, mniej popularnych narzędzi bazujących na AI? Czy możesz wymienić i zarekomendować, któreś z nich?

    A i owszem, tworzę całą listę w notion z podziałem na kategorie. Polecam zapisać się na mój newsletter – udostępnię. Copy, prezentacje, audio, wideo… Sporo ich tam znajdziecie. Będę je wysyłała w czerwcu.

    Zmierzając ku końcowi naszej rozmowy… Czy jest jeszcze coś, co chciałabyś przekazać czytelnikom?

    Nikt nie wie, jaka będzie przyszłość. Jak mawiał Drucker jedyną opcją jej przewidywania jest… jej tworzenie. 

    Dziękuję za świetną rozmowę!

    Zostaw komentarz

    Twój adres nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Newsletter

    Zapisz się do newslettera by otrzymywać zaawansowane treści dla doświadczonych marketerów!



      * Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Happy Parrots sp. z o.o informacji o aktualnościach i promocjach na podany adres e-mail. Więcej informacji w polityce prywatności tutaj