Wybór odpowiedniej grupy docelowej w kampaniach sprzedażowych (i nie tylko) jest podstawą. Szczególnie w przypadku górnego etapu lejka, lub mówiąc prościej: nowych odbiorców, wyodrębnienie najefektywniejszych opcji targetowania jest często wynikiem wielomiesięcznych prób i testów. Stosowanie lookalike’ów może uzupełnić ten proces i być źródłem wysokiej jakości ruchu przy relatywnie niskim nakładzie pracy.
Co to jest grupa lookalike?
Lookalike, to potoczna nazwa grup podobnych odbiorców wykorzystywanych w kampaniach na Facebook’u. Tworzy się je w sekcji ‘odbiorcy’, na podstawie wybranej grupy bazowej, określenie stopnia podobieństwa (od 1% do 10%) i wskazanie lokalizacji, dla której tworzymy grupę.
Proces tworzenia lookalike jest bardzo prosty, a same grupy są bardzo często jednymi z najefektywniejszych w całym lejku sprzedażowym.
O tym, jak utworzyć grupę lookalike możesz przeczytać w oficjalnych materiałach Facebooka na ten temat.
Poniżej 5 grup, których nie powinno zabraknąć w twoich kampaniach Meta Ads:
#1 Grupa podobnych odbiorców do osób z twojego profilu na Instagramie
Bardzo często pierwszym wyborem podczas tworzenia lookalike’ów jest wybór grupy podobnej do fanów strony na FB. Biorąc pod uwagę, że mało kto teraz w ogóle lajkuje profile lub świadomie obserwuje, radziłąbym raczej zastanowić się, czy może twoja grupa docelowa nie znajduje się na Instagramowym profilu? Większość codziennych kontaktów pomiędzy marką, a klientem odbywa się właśnie tam: w postach, w kanale Insta Stories i rolkach.
Zamiast wykorzystywać użytkowników, którzy polubili profil twojej marki x lat temu, ‘skorzystaj’ z tych, którzy reagują i są aktywni na co dzień.
#2 Grupa podobnych odbiorców do osób, które spędziły na twojej stronie więcej czasu
Drugą najczęściej wykorzystywaną grupą lookalike są osoby podobne do tych, które odwiedziły twoją stronę internetową. Jeśli jednak chcesz, aby ta grupa była nieco lepszej jakości, jako grupę bazową wybierz osoby, które spędziły na twojej stronie najwięcej czasu (np. górne 10%), tym sposobem wykluczysz wszystkich tych, którzy znaleźli się na niej przez przypadek, lub nie są zainteresowani ofertą czy treściami.
#3 Grupa odbiorców podobna do osób, które przeglądały konkretne produkty
Jeśli asortyment twojego sklepu jest szeroki – uwzględnij to w budowaniu nowych grup odbiorców. Wyobraź sobie, że robisz premierę nowej kolekcji sukienek letnich i układasz nową kampanię. Może zamiast celować w grupę osób podobnych do tych, które przeglądały produkty na twojej stronie, wybierzesz jako grupę bazową osoby, które przeglądały sukienki z poprzedniej kolekcji?
#4 Grupa podobnych odbiorców do osób, które kupiły więcej niż 2 produkty
Jeśli zależy Ci na silnej lojalizacji klientów i społeczności, która będzie utożsamiać się z filozofią twojej marki, poszukaj nowych klientów wśród tych podobnych do osób, które dokonały zakupu więcej niż 2 razy. W tym przypadku grupą bazową będą osoby, które dobrze znają twoją markę i jej asortyment, są zadowolone z zakupu i chętnie wracają.
#5 Grupa podobnych odbiorców do osób, które… nie wiem 🙂
Punkt piąty to zadanie dla Ciebie, aby zastanowić się nad tym, gdzie widzisz największy potencjał. Może często wykorzystujesz filmy w swojej komunikacji i widzisz, że są źródłem wartościowego ruchu? A może twoje reklamy dynamiczne przynoszą dobre wyniki, a osoby, które wyświetlają produkty z katalogu, mogą być dobrą grupą bazową?
Opcji do tworzenia grup lookalike jest mnóstwo, czasami wręcz zapominamy o tym, z ilu źródeł możemy korzystać, tworząc grupy remarketingowe (bazowe) i zamykamy się w standardowych opcjach jak: profil na Facebooku, Instagramie czy podstawowe dane z Piksela. Podstawą efektywnie prowadzonych kampanii jest ciągłe testowanie, do czego i Ciebie zachęcam.
Jeśli interesuje Cię więcej sposobów na obniżenie kosztów kampanii reklamowej na Facebooku, to odsyłam Cię do artykułu mojego serdecznego kolegi Jakuba, w którym pisze właśnie o tym jak płacić mniej za reklamy na Facebooku.