TikTok, to obecnie najszybciej rozwijająca się aplikacja mediów społecznościowych na świecie. Użytkownicy platformy spędzają w niej coraz więcej czasu, a krótkie treści wideo stały się prawdziwym świętym graalem marketerów. Reklama na TikToku, to już standard dla wielu firm. Pora więc, abyś i Ty dowiedział się więcej o TikTok Ads.
W czym tkwi fenomen TikToka?
TikTok ma już 11,5 mln użytkowników, na dziś dzień jest trzecią najpopularniejszą aplikacją społecznościową w Polsce, wyprzedzając nawet Instagrama i plasując się tuż za Facebookiem i YouTubem.
TikTok zaliczył imponujący wzrost o ponad 13,5% względem roku 2023 i wiele wskazuje na to, że w kolejnych latach ekspansja aplikacji będzie jeszcze większa, bowiem zainteresowanie aplikacją coraz częściej wyrażają osoby z pokolenia milenialsów czy nawet pokolenia X.
W czym zatem tkwi fenomen TikToka? Odpowiedzi należy szukać w unikalnym algorytmie, który sprzyja viralowości treści. Największą wagę przywiązuje on do pierwszych 2-3 pierwszych sekund interakcji odbiorcy z wideo. Dzięki temu, algorytm jest w stanie skutecznie ocenić, czy treść jest interesująca dla odbiorcy. A posiadając tę wiedzę, system serwuje kolejne, zbliżone tematycznie. Co jakiś czas jednak, podrzucając nam wideo z zupełnie innej kategorii, aby zmienić tematykę i doprowadzić do znudzenia odbiorcy.
Statystyki pokazują, że współczynnik zaangażowania na TikToku jest wyższy w porównaniu do innych platform społecznościowych, co czyni go doskonałym miejscem do promowania produktów i budowania świadomości marki.
TikTok Ads, czyli reklamy na TikToku
TikTok Ads, to ekosystem reklamowy, który umożliwia płatną emisję reklam na TikToku oraz w aplikacjach partnerskich (CapCut, Fizzo, Pangle). W przypadku większości dostępnych opcji reklamowych, działa on na zasadzie systemu aukcyjnego, w którym to reklamodawcy płacą za każde wyświetlenie reklamy. W pozostałych kilku, na zasadzie rezerwacji, gdzie za konkretną kwotę wykupujemy emisję reklam w danym umiejscowieniu, na cały dzień. Więcej o tym w dalszej części artykułu.
Jak przebiega proces tworzenia kampanii reklamowej na TikToku? Analogicznie jak w przypadku kampanii reklamowych Meta Ads. Wybieramy cel, grupę odbiorców i dodajemy kreację reklamową.
Cele reklamowe TikTok Ads
Wybór odpowiedniego celu reklamowego, jest kluczowy dla osiągnięcia dobrych efektów kampanii reklamowych. Na tym etapie, reklamodawca wyznacza kierunek działań algorytmom. Do dyspozycji twórcy pozostaje 7 celów reklamowych. Który z nich wybrać?
Reach (Zasięg) – wybierz ten cel reklamowy, jeśli chcesz dotrzeć do możliwie jak największej liczby użytkowników w ramach budżetu kampanii reklamowej,
Traffic (Ruch) – wybierz ten cel reklamowy, jeśli chcesz wygenerować możliwie jak najwięcej przejść na stronę w ramach budżetu kampanii reklamowej,
Video Views (Wyświetlenia wideo) – wybierz ten cel reklamowy, jeśli chcesz wygenerować możliwie jak najwięcej wyświetleń wideo w ramach budżetu kampanii reklamowej,
Community Interaction (Reakcje) – wybierz ten cel reklamowy, jeśli chcesz wygenerować możliwie jak najwięcej interakcji pod wideo reklamowym (polubienia, komentarze, zapisania, udostępnienia) w ramach budżetu kampanii reklamowej,
App promotion (Promocja aplikacji)* – wybierz ten cel reklamowy, jeśli chcesz wygenerować możliwie jak najwięcej pobrań promowanej aplikacji, w ramach budżetu kampanii reklamowej,
Lead Generation (Kontakty) – wybierz ten cel reklamowy, jeśli chcesz wygenerować możliwie jak najwięcej kontaktów w formularzach błyskawicznych, w ramach budżetu kampanii reklamowej,
Website Conversion (Konwersja)* – wybierz ten cel reklamowy, jeśli chcesz wygenerować możliwie jak najwięcej konwersji (Kliknięcie w element na stronie, Dodanie do koszyka, Zakup, Wypełnienie formularza, itp), w ramach budżetu kampanii reklamowej.
*Cele reklamowe, które wymagają skonfigurowania Piksela TikTok, czyli zaawansowanego kodu śledzącego, który należy zainstalować na stronie www lub aplikacji, do której kierujemy użytkowników TikToka. Nie wiesz jak to zrobić? Chętnie pomożemy, napisz do nas: natalia.wrobel@happyparrots.pl ????
Wybór grupy odbiorców w kampaniach na TikToku
Na drugim etapie budowania kampanii reklamowej, interface przenosi użytkownika do zestawu reklam, gdzie reklamodawca ma wiele narzędzi umożliwiających precyzyjne dotarcie do grupy odbiorców.
Saved audience (zapisane grupy odbiorców) – w tym miejscu, reklamodawca może wybrać jedną wcześniej przygotowanych i zapisanych klasycznych grup odbiorców. Jest to funkcja opcjonalna.
Demographics (dane demograficzne) – w tym miejscu, reklamodawca może wybrać odbiorców na podstawie danych demograficznych, takich jak:
Lokalizacja – wybór regionów świata, krajów, województw lub największych miast (w Polsce są to na ten moment: Warszawa, Kraków, Poznań, Gdańsk, Wrocław, Łódź).
Wiek – wybór przedziału wiekowego odbiorców: 13-17 lat, 18-24 lat, 25-34 lat, 35-44 lat, 45-54 lat, 55+ lat.
Gender (płeć) – wybór płci odbiorców,
Languages (język) – wybór języka użytkowników, na podstawie ustawień języka w aplikacji,
Spending power (tempo wydatków) – to opcja, która umożliwia agresywniejszą strategię wydawania budżetu, oznacza to że koszty za wyświetlenia reklamy będą wyższe, ale mamy gwarancję wydania całego zaplanowanego budżetu w terminie,
Audience (odbiorcy) – w tym miejscu, reklamodawca określa grupę odbiorców na podstawie zainteresowań oraz danych behawioralnych odbiorców. Do dyspozycji twórcy pozostają opcje Include (uwzględnij) oraz Exclude (wyklucz), dzięki czemu reklamodawca może nakierować algorytmy na konkretne zainteresowania odbiorców lub wskazać, że nie chcemy być odbiorcy interesowali się danym tematem.
TikTok Ads udostępnia mnóstwo danych o użytkownikach, dzięki czemu grupa docelowa kampanii reklamowych, może być określona bardzo precyzyjnie. Reklamodawca wybierać spośród wielu kategorii zainteresowań jak m.in: beauty & personal care, news & entertainment, education, apparel & accessories, pets, business services, vehicles & transportation, e-commerce i wiele innych.
Co więcej, każde z tych zainteresowań ma wiele podzainteresowań, tak więc pets dzieli się na poszczególne zwierzęta, a te z kolei na rasy. Karmy czy zabawki dla poszczególnych zwierzaków domowych itp.
To nie koniec, dodatkowo możemy zdefiniować źródło zainteresowania danym segmentem, to znaczy że jako reklamodawca wybieramy czy algorytmy postrzegają zainteresowanie użytkownika ze względu na interakcje na stronach www (interest), interakcje z wideo na TikToku (video interactions), tworzenie contentu w danej tematyce (creator interactions) czy interakcje z hasztagami (hashtag interactions).
Wszystkie powyższe parametry można łączyć, sumować, wzajemnie wykluczać czy zawężać.
Tak więc możemy stworzyć np. grupę odbiorców kobiet z Krakowa, w przedziale wiekowym 18-44, które interesują się karmą i zabawkami dla psów, ale nie interesują się oszczędzaniem.
Tak w dużym uproszczeniu powstaje klient idealny dla sklepu zoologicznego.
Uwaga! W przeciwieństwie do innych popularnych ekosystemów reklamowych, TikTok Ads ogranicza minimalny budżet dzienny dla każdego zestawu reklam, do przynajmniej 80 zł dziennie! To wciąż całkiem sporo dla wielu reklamodawców, ale pamiętaj o tym, że mając mniejszy budżet, możesz prowadzić kampanie reklamowe interwałowo, czyli np. tydzień kampania aktywna, tydzień przerwy.
Kreacja reklamowa TikTok Ads
Na trzecim i ostatnim etapie tworzenia kampanii reklamowej, reklamodawca wybiera format reklamy i wideo, które będzie emitowane w formie reklamy. Możliwy jest wybór wcześniej opublikowanych już wideo na profilu marki (Spark Ads).
Wideo reklamowe powinno być krótka i mieć hook w początkowych sekundach, który przyciągnie i utrzyma uwagę odbiorcy. Innymi słowy, jeśli chcesz aby kampanie reklamowe na TikToku były skuteczne, to musisz wkomponować się w specyfikę panującą na platformie, tak aby reklama nie była masowo pomijana. Może wydawać się to oczywiste, jednak wielu reklamodawców wciąż usilnie próbuje kopiować reklamy z Facebooka, Instagrama czy YouTuba i bez zastanowienia dodaje do wideo reklamowego na TikToku. Uwaga! To nie zadziała.
Reklamodawca powinien również dodać krótki opis tekstowy, który wyświetli się odbiorcy w lewym dolnym rogu ekranu. No i przede wszystkim przycisk z CTA, którego kliknięcie przekieruje użytkownika na stronę lądowania: natywną na TikToku lub zewnętrzna, wskazaną przez reklamodawcę.
Tak jak w innych ekosystemach reklamowych, TikTok umożliwia dodanie unikalnych parametrów UTM do kreacji reklamowej, dzięki czemu możliwe jest szczegółowe śledzenie ruchu z aplikacji na stronie docelowej.
Aby reklama mogła rozpocząć emisję, musisz jeszcze wybrać profil marki, w ramach którego reklama będzie się wyświetlać. Co ważne, nie musisz mieć konta marki na TikToku, bowiem możesz po prostu dodać nazwę marki i logotyp. To spora różnica w porównaniu do chociażby Meta Ads, czyli ekosystemu reklamowego, który wymaga połączenia strony firmowej z kampanią reklamową.
TikTok Ads umożliwia również dodanie specjalnych nakładek graficznych na kreacje reklamowe, które podniosą zaangażowanie użytkowników. Nakładki to np. ankiety, liczniki countdown, super polubienia, grafiki kart lojalnościowych czy dodatkowe elementy graficzne nad wideo.
Jak widzisz, panel reklamowy TikTok Business Center, bliźniaczo przypomina Menedżer Reklam Meta Ads. Dlatego jeśli potrafisz tworzyć skuteczne kampanie reklamowe na Facebooku, to mam dla Ciebie dobrą wiadomość! Panel reklamowy na TikToku będzie dla lekki i przyjemny!
Formaty reklamowe na TikToku
Powyższy opis, to sposób budowania kampanii reklamowej w modelu Spark Ads. Oprócz tego, TikTok umożliwia zakup reklamy w formie rezerwacji, której należy dokonać w bezpośrednim kontakcie z przedstawicielami firmy.
Formaty reklamowe, które wyróżniamy na TikToku oraz ich krótka charakterystyka:
Spark Ads (Reklama in-feed):
- – wyświetla się pomiędzy innymi TikTokami,
- – jest możliwa do pominięcia od razu, tak jak każdy organiczny TikTok,
- – może trwać maksymalnie 60 sekund,
- – wygląda jak zwykły TikTok,
- – reklama może zawierać CTA na przycisku, kierującym poza aplikację,
- – reklama może zawierać dodatkowe, interaktywne nakładki,
- – reklamę może emitować każdy użytkownik, nawet nie posiadający profilu marki.
Reklama TopView:
- – wyświetla się bezpośrednio po otwarciu aplikacji,
- – jest możliwa do pominięcia po 3 sekundach,
- – może trwać maksymalnie 60 sekund,
- – wygląda jak zwykły TikTok,
- – reklama wyświetla się przez cały dzień i zobaczy ją każdy użytkownik, który tego dnia otworzy aplikację,
- – reklama jest mniej autentyczna, ponieważ każdy użytkownik jest świadomy, że to płatna reklama,
- – reklama może zawierać przycisk CTA, kierujący poza witrynę,
- – reklamę mogą emitować wyłacznie firmy kwalifkujące się do programu.
Reklama Brand Takeover TikTok Ads:
- – wyświetla się bezpośrednio po otwarciu aplikacji, a takżę pomiędzy TikTokami,
- – reklama trwa od 3 do 5 sekund,
- – tylko jedna firma dziennie może skorzystać z tego formatu reklamowego,
- – dowolne kliknięcie w reklamę kieruję na stronę zewnętrzna lub do sekcji Hasthag Challenge,
- – koszt takiej reklamy jest zależny od wielu czynników, ale szacuje się że 1 dzień emisji może kosztować nawet 50 tys USD.
Reklama Branded Effects:
- – reklama w formie unikalnych, obrandowanych naklejek, filtrów czy efektów,
- – realizacja reklamy przebiega w pakiecie z innymi formatami promującymi i influencerami,
- – celem formatu jest budowanie zaangażowania i wskaźnika zapamiętania marki.
Reklama TikTok Ads Branded Hashtag Challenge:
- – reklama zachęca użytkowników do wzięcia udziału w wyzwaniu i publikację wideo,
- – emisja reklamy odbywa się w zakładce “Odkrywaj”,
- – realizacja reklamy przebiega w pakiecie z innymi formatami promującymi i influencerami.
Charakterystyka reklamy na TikToku
Choć sam proces tworzenia kampanii reklamowej na TikToku może wydawać się znajomy, to zdolność do tworzenia skutecznych kampanii reklamowych na TikToku nie jest już taka prosta do zdobycia. Dzieje się tak dlatego, że marketerzy bardzo często popełniają błąd, zakładając że każde medium społecznościowe jest takie same i tworzą kreacje reklamowe, które nie wkomponowują się w charakterysyczny styl treści wideo na TikToku. To medium stawia na autentyczność, dynamikę i wartość – pamiętaj o tym tworząc kreacje reklamowe!
A jeśli zastanawiasz się czy reklama na TikToku sprzedaje? To odpowiem: to zależy! 🙂
Są branże, dla których dobrze przygotowane kampanie reklamowe na TikToku potrafią generować bardzo dobry ROAS. Kluczowe w osiągnięciu wyniku jest m.in. prawidłowe skonfigurowanie kodów śledzących.
Z kolei dla innych branż, TikTok świetnie sprawdzi się jako kanał do budowy góry lejka sprzedażowego, zwiększając świadomość, budująć angażowanie i zwiększając widoczność marki przy niskich kosztach emisji reklam, bowiem koszt wyświetlenia reklamy czy koszt kliknięcia jest wciąż sporo niższy niż na konkurencyjnych platformach społecznościowych.
Agencja reklamowa TikTok Ads
Jeśli potrzebujesz kompleksowego wsparcia przy wdrożeniu kampanii reklawowych na TikToku, to warto zwrócić się z zapytaniem o pomoc do jednej z liderujacych agencji reklamowych w tym segmencie na rynku. W Happy Parrots jako jedna z pierwszych agencji reklamowych w Polsce rozpoczęliśmy emisję skutecznych kampanii reklamowych na TikToku, a tylko w ostatnich miesiącach wydaliśmy na reklamy w tej aplikacji, ponad 220 tys zł. Zwróć się do zaufanego partnera, który zwiększy sprzedaż w Twojej firmie.
Zapytaj o wycenę:
natalia.wrobel@happyparrots.pl
571-289-546