Można je lubić lub nie, ale jedno jest pewne: Walentynki to dzień, który sprzyja działaniom marketingowym. Dane nie pozostawiają wątpliwości: to nie tylko święto miłości, ale także – święto zakupów. Sprawdź, jak zachowują się konsumenci i bądź dobrze przygotowany na to, jakie działania podjąć by osiągnąć sukces. Poznaj marketingowe inspiracje i sprawdź statystyki o konsumentach, dzięki przygotowanej przez nas infografice.
Zachowania konsumentów w sieci, tuż przed walentynkami
Trend kupowania walentynkowych prezentów w sieci narasta – w 2022 roku, zapytań o prezenty walentynkowe było ponad 15% więcej niż przed rokiem.
Nie tylko szukają, ale także wydają więcej z okazji walentynek. Jak podaje Mastercard w ciągu ostatnich lat wydatki te wzrosły aż o 63%.
Z zestawienia wynika również, że z roku na rok decydujemy się na coraz wcześniejszy zakup upominków. W 2019 r. większość prezentów walentynkowych kupiliśmy już 11 lutego. To widoczna zmiana, biorąc pod uwagę fakt, że w 2018 r. zakupy robiliśmy głównie 12 lutego, a w 2017 r. w przeddzień walentynek, czyli 13 lutego.
Poniżej, czeka na Ciebie walentynkowa infografika z najważniejszymi danymi na temat zachowań konsumentów w Polsce ?
Jak wyglądają walentynki w polskim e-commerce?
✅ Ilu Polaków obchodzi walentynki?
77% – tak
33% – nie
✅ Ile Polacy wydają na walentynki?
155 zł – kobiety
236 zł – mężczyźni
195 zł – średnio
✅ Jak to wygląda na tle innych krajów?
127 euro – Hiszpania
125 euro – USA
121 euro – Francja
120 euro – Włochy
95 euro – Niemcy
55 euro – Wielka Brytania
41 euro – Polska
✅ Co polacy kupują na Walentynki?
Mężczyźni:
24% – kwiaty
22% – romantyczna kolacja
18% – wyjście do kina / do teatru
14% – perfumy
Kobiety:
25% – słodycze
25% – perfumy
23% – wyjście do kina / do teatru
18% – odzież
16% – romantyczna kolacja
Na kolejnych miejscach uplasowały się jeszcze: biżuteria, wino, buty, bielizna, seks zabawki, a nawet… zwierzęta domowe.
✅ Anty Prezenty – czego Polacy nie chcą otrzymać na Walentynki?
Mężczyźni:
22% – romantyczna kolacja
15% – karty podarunkowe
12% – bielizna
Kobiety:
35% – sprzęt AGD
30% – pieniądze
25% – seks zabawki
✅ Wyszukiwania online “prezent na walentynki”:
2019 – 153 100 osób
2020 – 241 500 osób
2021 – 361 500 osób
2022 – 417 500 osób
Walentynki w e-commerce – marketingowe inspiracje
Walentynki to jedno z ulubionych świąt marketerów. Charakterystyka i kontrowersyjność tego dnia powoduje, że mówi się o nim sporo, a kampanie reklamowe mogą przyjąć formę szydzenia ze święta, nawiązywania do miłości w każdej postaci, ale również mogą po prostu skupić się na produkcie i przedstawić go w kontekście prezentu okazjonalnego. Przygotowaliśmy 5 inspiracyjnych kreacji, które świetnie pokazują jak różnorodne treści możemy w ten dzień przedstawić.
1. Kampania McDonalds – Still single?
Przyjazny zwrot do singli w kampanii McDonald’s udowadnia, że w kontekście Walentynek możemy komunikować się do wszystkich, bazując na zakochanych, jak i tych samotnych, którzy nie obchodzą tego święta.
2. Kampania Lot – Lot na Walentynki
Przedstawienie standardowej oferty w walentynkowej komunikacji, może skutecznie zbudować potrzebę zakupową. No bo przecież zwykły lot do Paryża, w tym dniu może być wyjątkową randką. Nie musisz więc przygotowywać specjalnych promocji, wystarczy że przedstawisz w odpowiedni sposób swój produkt czy usługę
3. Ciastkożercy.pl – konkurs walentynkowy
Konkurs z okazji Walentynek, to zawsze dobry pomysł. Pozwala osadzić w kontekście tego święta produkt czy usługę, a dodatkowo – uzyskać UGC, czyli user generated content.
4. YES – promocja na kolejne sztuki
Klasyczna promocja, w której kontekst promocji wiąże się z Walentynkami – jednocześnie taki format promocji zachęca do zwiększenia wartości koszyka zakupowego. Pamiętaj, że z okazji tego święta prezenty często kupuje się parami!
5. Huawei – walentynkowe promocje
Przykład promocji Huawei pokazuje, że nawet dysponując produktem całkowicie niezwiązanym z samymi Walentynkami, można do nich nawiązać tonem komunikacji i przemycić ofertę do każdego – zakochanego, czy singla, koncentrując uwagę i emocje na atrakcyjności promocji.
Lista ‘to do’ dla marketera:
✅ Przygotuj landing page z walentynkową ofertą,
✅ Rozpocznij emisję reklam walentynkowych z dniem 01/02/2023*
✅ Przygotuj punkt kulminacyjny budżetów marketingowych w dniach 5 – 12 luty,
✅ Zaplanuj treści PR, które pojawią się 14 lutego w Social Mediach.
- Pamiętaj, by w pierwszych dniach kampanii skupić sie na budowaniu góry lejka, sprzedaż przyjdzie bliżej święta.
Jeśli jesteś zainteresowany regularnym otrzymywaniem inspiracyjnych treści na Twój adres e-mail, to koniecznie zapoznaj się z naszym Kalendarzem Marketera 2023.