Say hello

    Happy Parrots - Meta Business Partners & Hubspot Certified Partner

    Biznes Marketing Tiktok

    Live Commerce – wszystko co musisz wiedzieć

    Rafał Golan | 8 maja, 2023

    Eksperci marketingu na całym świecie zgodnie przewidują, że najbliższe lata będą należeć do Live Commerce, bowiem transmisje zakupowe prowadzone na żywo przynoszą coraz to większe przychody właścicielom e-commerce. Co to jest Live Commerce i jakie korzyści może dostarczyć Twojej firmie?


    Co to jest Live Commerce?

    Live Commerce (znany również jako livestream shopping lub live video shopping) – polega na prezentowaniu produktów lub usług przez influencerów lub sprzedawców online podczas transmisji na żywo, podczas której widzowie mogą kupować przedmioty bezpośrednio z ekranu swojego urządzenia.

    W czasie transmisji na żywo, sprzedawca prezentuje i opisuje produkty, odpowiada na pytania widzów oraz zachęca ich do zakupu, a widzowie mają możliwość zadawania pytań na czacie i korzystania z opcji zakupu w czasie rzeczywistym. W ten sposób transmisja na żywo staje się interaktywną formą reklamy, która skłania widzów do natychmiastowego zakupu produktów, które są prezentowane.

    Branża Live Commerce w ciągu ostatnich kilku lat odnotowała ogromny wzrost. Transmisje na żywo, często odbywają się bezpośrednio na platformach social commerce. Aplikacje takie jak Facebook i TikTok wykorzystały to połączenie i wprowadziły takie funkcje jak Facebook Live i TikTok Live – przy czym ten ostatni nawiązał współpracę z Shopify, przyciągając miliony widzów do oglądania swoich streamów.

    Tik Tok Live Commerce

    Historia Live Commerce

    Wszystko zaczęło się w maju 2016 roku, kiedy Alibaba wystartował z projektem Taobao Live – co otworzyło nowy rozdział w historii sprzedaży. Chiny wprowadziły Live Commerce, co umożliwiło sprzedawcom połączenie się z klientami na innym poziomie. Od tego czasu,  to nowe narzędzie wypełnia lukę między spersonalizowanym doświadczeniem zakupów online, a uzyskaniem natychmiastowej, angażującej odpowiedzi od sprzedawcy. Live Commerce zbliża klientów do doświadczenia osobistego, bez konieczności wychodzenia z domu, nawet po godzinach zakupów w sklepach. Wygoda jest jednym z głównych powodów eksplozji tego trendu, zwłaszcza od czasu uderzenia pandemii.

    Według raportu Global Data, rynek e-commerce live streaming ma osiągnąć 245,15 mld USD do 2026 r., rosnąc ze złożoną roczną stopą wzrostu (CAGR) o 32,6% w okresie prognozy. 

    Według raportu opublikowanego przez Facebook IQ, 49% kupujących zgodziło się ze stwierdzeniem: “Kupiłbym produkty bezpośrednio z filmów na żywo, gdzie marki, celebryci lub influencerzy, których śledzę, wprowadzają nowe produkty”.

    W USA rynek livestreaming’u ma przekroczyć 25 miliardów dolarów do 2023 roku. Platformy takie jak Amazon i Facebook już umożliwiły wydarzenia zakupowe na żywo; Facebook, na przykład, uruchomił Live Shopping Fridays, gdzie konsumenci mogą cieszyć się shoppable live wideo z marek kosmetycznych i modowych. Amazon posiada platformę streamingową, na której codziennie odbywają się pokazy dotyczące fitnessu, makijażu i gotowania – co wskazuje na wykładniczy wzrost rynku live streaming.

    Live Commerce - infografika

    Korzyści Live Commerce

    Zakupy online bez pomocy mogą być trudne z wielu powodów, szczególnie dla osób starszych lub wykluczonych cyfrowo. Brak kogoś, kto mógłby zapytać o rozmiar lub kolor produktu może prowadzić do porzucenia koszyka. Jednak dzięki wirtualnej obecności pracownika sklepu lub influencera, pytania zadane przez użytkowników, otrzymają odpowiedź w czasie rzeczywistym.

    Jakie korzyści generuje korzystanie z Live Commerce?

    Budowanie więzi z klientem, poprzez nowe doświadczenia zakupowe

    Ten trend digitalizuje świat zakupów. Tworzy on doświadczenie sklepu online i to jest dokładnie to, czego brakowało światu e-commerce. Nie chodzi już tylko o dokonywanie zakupów, całe doświadczenie związane z zakupami online obejmuje obecnie interakcję międzyludzką, dzięki czemu konsumenci czują się bardziej związani.

    Wyższy współczynnik konwersji

    Współczynniki konwersji dodawania do koszyka jak i sprzedaży są zdecydowanie wyższe w porównaniu z innymi typami promocji w digital marketingu. 

    Natychmiastowy, prawdziwy feedback

    Spostrzeżenia zebrane z live commerce mogą pomóc przedsiębiorstwom dostosować strategię i ocenić swoje braki. Uczestnicy live sprzedażowych są bardziej skłonni do dawania szczerego feedbacku na temat produktów czy usług sprzedającego.

    Łatwiejsza budowa świadomości marki

    Marki, które regularnie korzystają z możliwości Live Commerce doświadczają szybszego budowania rozpoznawalności marki, bowiem format sprzedaży transmitowanej na żywo wymaga od użytkowników większego zaangażowania niż tradycyjne formy reklamy. Dzięki czemu, współczynnik świadomości marki rośnie zdecydowanie szybciej.

    Efekt FOMO

    Konsumenci będą chcieli kupić produkt, gdy livestream jest aktywny, ponieważ mają oni świadomość, że transmisje na żywo z reguły wiążą się z dużymi okazjami, w związku z tym produkty mogą być przecenione tylko w czasie trwania live. Dodatkowo, uczestnicy live widzą jak inne osoby kupują produkt, w związku z czym buduje to w ich oczach wartość sprzedawanych produktów oraz poczucie, że produkt wkrótce może zostać wyprzedany.

    W ten sposób livestreams napędzają to, co nazywa się efektem FOMO, znanym również jako “strach przed przegapieniem”. Jest to bardzo istotne dla platform społecznościowych, takich jak TikTok, gdzie można zobaczyć, jak inni ludzie kupują i dodają przedmioty do swoich koszyków podczas streamingu.

    Czy Influencer Marketing i Live Streaming pasują do siebie?

    Jak wszyscy wiemy, influencer marketing polega na wykorzystaniu wpływu zaufanych głosów do promowania produktów i usług wśród określonej grupy docelowej. Wraz ze wzrostem popularności zakupów na żywo, influencerzy mogą teraz przenieść swoje kampanie influencer marketingu na wyższy poziom, wchodząc w interakcję ze swoimi odbiorcami w czasie rzeczywistym i pozwalając im na bezpośredni zakup promowanych produktów.

    Jedną z najpopularniejszych platform do live shoppingu jest TikTok, który zyskał dużą popularność zarówno wśród influencerów, jak i firm. TikTok Live pozwala influencerom na prowadzenie sesji streamingowych na żywo, w których mogą prezentować swoje produkty i wchodzić w interakcje ze swoimi odbiorcami. Ta platforma pozwala stworzyć poczucie pilności i ekskluzywności, co może zwiększyć sprzedaż i współczynnik konwersji.

    Instagram Live to kolejna atrakcyjna platforma do zakupów na żywo z influencerami. Za pośrednictwem tego kanału, influencerzy mogą odpowiadać na pytania i dostarczać dodatkowych informacji o produktach. Natychmiastowość zwiększa zaufanie i wiarygodność z publicznością.

    Zakupy na żywo jako wariant kampanii marketingowej z influencerami mogą zwiększyć Twoją publiczność i zwiększyć Twoją widoczność.

    Możliwości wykorzystania Live Commerce w biznesie jest mnóstwo, a statystyki jasno pokazują, że wiążę się to z mnóstwem korzyści w porównaniu do tradycyjnych form reklamy internetowej.

    Zostaw komentarz

    Twój adres nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Newsletter

    Zapisz się do newslettera by otrzymywać zaawansowane treści dla doświadczonych marketerów!



      * Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Happy Parrots sp. z o.o informacji o aktualnościach i promocjach na podany adres e-mail. Więcej informacji w polityce prywatności tutaj