W miarę zbliżania się Świąt firmy na całym świecie przygotowują się, aby wykorzystać świąteczną atmosferę i zwiększyć sprzedaż. Święta Bożego Narodzenia to czas, w którym konsumenci aktywnie poszukują prezentów, dekoracji i wrażeń, co czyni je doskonałą okazją dla firm do wdrożenia kreatywnych strategii marketingowych. W tym artykule omówimy kilka innowacyjnych pomysłów na marketing bożonarodzeniowy, które pomogą Twojej firmie wyróżnić się i jak najlepiej wykorzystać okres świąteczny.
Jak kupują polacy? Boże Narodzenie w liczbach
IBRiS corocznie przeprowadza badanie świąteczne na potrzeby różnych
podmiotów – komercyjnych i niekomercyjnych. Poniżej zostały zebrane najważniejsze informacje z raportu, który został przeprowadzony w 2022r. Dotyczą one wydatków Polaków na Święta.
Czy nie jest za późno na reklamę?
Na dobrą reklamę nigdy nie jest za późno! Oczywiście, przygotowania do okresu świątecznego dobrze rozpocząć znacznie wcześniej – najlepiej jeszcze w listopadzie. Warto jednak prowadzić ją do ostatniej chwili, budować napięcie wokół świąt i wymyślać coraz to nowsze sposoby na przyciągnięcie klientów. Niżej przedstawiamy kilka pomysłów na marketing, które można wykorzystać jeszcze teraz! Twórz wyjątkowe reklamy, proponuj listy prezentów i daj klientom możliwość skorzystania z oferty “na ostatnią chwilę”.
- 1. Tematyczne kampanie w mediach społecznościowych:
Nie od dziś wiadomo, że w XXI wieku media społeczne mają ogromną moc. Wykorzystaj ich potencjał, tworząc angażujące świąteczne kampanie. Projektuj przyciągające wzrok grafiki, udostępniaj zakulisowe migawki z przygotowań do Bożego Narodzenia i zachęcaj do tworzenia treści generowanych przez użytkowników za pomocą markowego hashtagu. Rozważ zorganizowanie konkursów lub rozdań prezentów, aby zwiększyć zaangażowanie swojej społeczności. Nagradzaj atrakcyjnymi produktami lub usługami, np. nawiązującymi tematycznie do świąt.
- 2. Przewodniki po prezentach:
Pomóż swoim klientom znaleźć idealne prezenty, tworząc tematyczne przewodniki po prezentach. Twórz pakiety lub zestawy oferujące zniżkę przy zakupie przedmiotów razem. Przygotuj dedykowany wpis blogowy lub landing page pod kampanię reklamową, na której użytkownicy znajdą przewodnik po pomysłach na prezenty z Twojego sklepu internetowego
- 3. Zaoferuj dostawę “na ostatnią chwilę”.
To ostatnia chwila na dostawę prezentu jeszcze przed świętami? Zaoferuj szybką wysyłkę, która pozwoli Ci sprzedać więcej produktów jeszcze przed świętami. Jak wynika z badań przeprowadzonych w ostatnich latach, większość osób kupuje prezenty na ostatnią chwilę. Wyjdź naprzeciw takim osobom i zagwarantuj im zakupienie prezentu z pewną dostawą przed wigilią.
- 4. Produkty z edycji limitowanej:
Stwórz poczucie pilności i ekskluzywności, wprowadzając limitowane edycje produktów o tematyce bożonarodzeniowej. Niezależnie od tego, czy chodzi o specjalne opakowanie, świąteczne smaki czy wyjątkowe projekty, produkty z limitowanych edycji mogą zwiększyć sprzedaż, ponieważ klienci spieszą się, aby zakupić świąteczne oferty, zanim znikną.
- 5. Spersonalizowane kampanie e-mailowe:
Segmentuj swoją listę e-mailową i wysyłaj spersonalizowane wiadomości do różnych grup klientów. Dostosuj swoje treści na podstawie ich wcześniejszych zakupów, preferencji lub interakcji z Twoją marką. Dodaj świąteczne elementy wizualne i ekskluzywne oferty, aby przyciągnąć odbiorców i sprawić, że poczują się wyjątkowo.
- 6. Doświadczenia w sklepie:
Jeśli jesteś w posiadaniu sklepu fizycznego, możesz umilić klientom zakupy, tworząc świąteczną atmosferę. Udekoruj swój sklep dekoracjami bożonarodzeniowymi, włącz świąteczną muzykę i zaoferuj bezpłatne gorące napoje lub smakołyki. Rozważ zorganizowanie wydarzeń lub warsztatów w sklepie, aby przyciągnąć więcej klientów. Kto wie! Może jeszcze bardziej zapamiętają Twoje starania i wrócą nawet po świętach.
Inspiracje marketingowe
Nakarm psa – OLX
Coroczna inicjatywa firmy OLX przyciąga wielu miłośników czworonogów! Klikając w interaktywne kostki, pomaga się dostarczyć karmę do schronisk w Augustowie i Zawierciu. Każde takie kliknięcie OLX zamienia w 20 kg karmy. W tym roku, oprócz psów, można było nakarmić także kotki.
TK Maxx – wyjątkowe prezenty dla wszystkich
Humorystyczne podejście do kampanii świątecznej w wykonaniu TK Maxx sprawiło, że firma zyskała wielu fanów! Urocze zwierzęta w połączeniu z nowoczesną muzyką, a wszystko w iście zimowej atmosferze. Reklama jest niezwykle urocza i aż uśmiech pojawia się na twarzy sam!
Allegro – DOM
Allegro jak zwykle rozczula i skłania do refleksji. Choć firma bardzo wysoko zawiesiła sobie poprzeczkę i co roku nowy spot porównywany jest do kultowej reklamy z dziadkiem uczącym się języka angielskiego, to w tym roku Allegro stworzyło równie piękną reklamę świąteczną, uczącą, że najważniejsze są drobne gesty, a nie drogie prezenty. Zobacz sam!
Biedronka – kampania w social mediach
Cały zestaw świątecznych postów od Biedronki! Produkty, które przydadzą ci się, aby skomponować 12 potraw wigilijnych, bożonarodzeniowe przepisy, świąteczne quizy, pomysły na prezenty dla bliskich i wiele więcej! Bardzo kreatywnie Biedronka!
Coca Cola – Rozpal w sobie ducha świąt!
Coca – Cola w tym roku w swojej kampanii uwzględniła więcej niż jednego Mikołaja, ponieważ jak twierdzą, świat potrzebuje ich znacznie więcej. Oprócz tradycyjnej reklamy firma zorganizowała także spotkania świątecznej ciężarówki Coca – Coli w różnych miastach oraz możliwość wzięcia udziału w loterii lub rozwiązania quizu, dzięki któremu marka przekazywała darowiznę na Polski Czerwony Krzyż.
Prezentownik Media Expert
Pomysły na prezenty mikołajkowe można przedstawić w różny sposób: napisać artykuł na blogu, post w social mediach, ale także stworzyć osobną kategorię na stronie internetowej, tak jak zrobiło Media Expert. Strona jest bardzo intuicyjna i w łatwy sposób klienci mogą znaleźć idealny prezent na Mikołajki.
ING – Kalendarz Adwentowy
Posiadacze kont w banku ING mogą codziennie otwierać w aplikacji jedno z okienek kalendarza adwentowego, a tam czekają na nich rabaty do różnych sklepów!
Lidl – Magiczne Święta
Na koniec, w naszym zestawieniu nie mogło zabraknąć przepięknej reklamy Lidla. Ta poruszająca kreacja zachęca do przemyśleń. Pokazuje, że nawet naturalni wrogowie mogą się zjednoczyć i okazać sobie życzliwość.
A już w styczniu czeka nas dzień babci i dziadka. Zobacz nasz ubiegłoroczny wpis: Dzień babci i dziadka w marketingu. Co musisz wiedzieć? I śledź Kalendarz Marketera na bieżąco, aby zobaczyć, jakie propozycje przygotowaliśmy w tym roku.