Research konkurencji to praca fundamentalna podczas tworzenia strategii marketingowej czy biznesplanu. Niewątpliwie jednym z elementów działań marketingowych konkurencji są kampanie reklamowe na Facebooku. Jak więc sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku? To proste, zapraszam do poradnika.
Czy warto sprawdzać reklamy konkurencji na Facebooku?
Istnieje co najmniej kilka powodów, dla których warto sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku:
- Poznanie strategii marketingowej konkurencji – analizując reklamy konkurencji można dowiedzieć się, jakie rodzaje treści i ofert są promowane przez konkurencję. Dzięki temu możesz lepiej zrozumieć, jakie podejście stosuje twoja konkurencja i w jaki sposób można dostosować swoją strategię marketingową do rynkowych trendów.
- Zdobycie inspiracji do własnych kampanii – research reklam konkurencji może również dostarczyć inspiracji do tworzenia własnych kampanii reklamowych. Dzięki temu możesz zobaczyć, jakie treści i koncepcje są skuteczne w przypadku konkurencji i spróbować je dostosować do swoich potrzeb. Uwierz mi, że liderzy rynku nie inwestowaliby budżetów marketingowych w Facebook Ads, gdyby nie przynosiłoby to zadowalającego zwrotu.
- Poznanie trendów rynkowych – szybki rzut oka na działania liderów rynku pomoże Ci w zrozumieniu trendów i nowinek. Możesz zobaczyć, jakie produkty, usługi i treści są popularne wśród klientów, co zaś może pomóc dostosować ofertę Twojego sklepu do potrzeb rynkowych.
- Weryfikacja własnej pozycji na rynku – analiza reklam konkurencji pozwala również na weryfikację swojej pozycji na rynku. Możesz zobaczyć, jak konkurencja prezentuje swoją ofertę i w jaki sposób można się wyróżnić na tle konkurencji.
Pamiętaj jednak, że analiza reklam konkurencji powinna być tylko jednym z elementów strategii marketingowej i nie powinna stanowić jej głównego elementu. Ważne jest, aby skoncentrować się na własnych celach i wartościach firmy, a także na potrzebach i preferencjach swoich klientów. Tylko wtedy twoje kampanie reklamowe mogą być efektywne. Traktuj więc ten research jako punkt wyjścia, a nie gotową strategię działań.
Jak sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku?
Aby sprawdzić reklamy konkurencji, wystarczy że wpiszesz w wyszukiwarkę Google frazę “Facebook Ads Library” lub klikniesz w link kierujący do Biblioteki Reklam Facebooka.
Na stronie głównej Biblioteki Reklam zobaczysz poniższy widok:
Aby znaleźć reklamy konkurencji na Facebooku, wystarczy że wybierzesz kraj emisji reklam (domyślnie Polska), kategoria reklam (wszystkie reklamy) i podasz nazwę fanpage konkurencji.
Wybierając z listy nazwę fanpage, system automatycznie wyświetli reklamy emitowane przez markę. Będzie to wyglądać tak jak na poniższym zrzucie ekranu.
Jak widać, informacji o reklamach jest sporo. Facebook udostępnia nam treści reklamowe, grafiki, a nawet budżety reklamowe wydane na konkretną reklamę, jeśli kategoria reklam jest specjalna (np. polityka). Dla przykładu, Prawo i Sprawiedliwość wydało prawie 5 tysięcy złotych, na promocję wydarzenia upamiętniającego XII Rocznicę Katastrofy Smoleńskiej – to całkiem sporo 🙂
Zobacz także: Jak płacić mniej za reklamy na Facebooku?
Raporty Biblioteki Reklam na Facebooku
Od jakiegoś czasu, w Bibliotece Reklam dostępna jest również zakładki Raporty, w której znajduje się mnóstwo interesujących statystyk, takich jak:
- firmy, które wydały dziś najwięcej na reklamy w danym kraju,
- wydana kwota na reklamy w podziale na województwa,
- łączna wydana kwota na kampanie społeczne czy polityczne.
Jak widzisz, Facebook udostępnia szczegółowy wgląd w działania konkurencji, a sprawdzenie emitowanych reklam największych rywali jest bajecznie proste. Dzięki tej wiedzy, będziesz w stanie wyprzedzić konkurencję. A jeśli to będą Twoje pierwsze kampanie reklamowe na Facebooku, to koniecznie dowiedz się jak założyć konto reklamowe na Facebooku.
Przeczytaj także: Jak sprawdzić reklamy konkurencji w Google Ads?