Chcesz uruchomić swoją pierwszą kampanię Facebook Ads lub po prostu sklep internetowy na który kierujesz ruch przeszedł gruntowną przebudowę i masz pewne wątpliwości czy zainstalowany uprzednio Piksel Facebooka działa poprawnie. Zatem jak sprawdzić czy Piksel Facebooka działa poprawnie i agreguje wszystkie dane?
Co to jest Piksel Facebooka?
Piksel Facebooka, to narzędzie analityczne dostarczane przez Meta, które umożliwia śledzenie działań użytkowników na stronach internetowych. Piksel jest małym fragmentem kodu umieszczonym w kodzie witryny, który umożliwia gromadzenie danych na temat interakcji użytkowników z daną stroną. Dzięki niemu, jesteśmy w stanie monitorować ilość wejść na stronę, ilość dodań do koszyka, zrealizowanych zamówień czy wypełnionych formularzy.
Dzięki Pikselowi jesteśmy w stanie nie tylko monitorować zachowania użytkowników na stronie www, ale także optymalizować algorytmy reklamowe w taki sposób, aby wyświetlały reklamy osobom skłonnym do podjęcia wybranego przez nas działania, czyli np. zrealizowania zakupu w sklepie internetowym.
Co więcej, dzięki Pikselowi Facebooka możemy również docierać do tych osób, które odwiedziły stronę z zainstalowanym kodem śledzącym, co pozwala na osiąganie bardzo dobrych wyników w kampaniach reklamowych.
Innymi słowy, jeśli zależy Ci na efektywnej, skutecznej kampanii reklamowej Facebook Ads, to na docelowej stronie internetowej musisz obowiązkowo zainstalować Piksel Facebooka.
Jak zainstalować Piksel Facebooka?
Sposobów na instalację kodu śledzenia jest wiele i dla każdego systemu CMS może to wyglądać inaczej.
Podstawową metodą instalacją Piksela Facebooka jest umieszczenie w kodzie strony odpowiedniego fragmentu skryptu. Dodajemy go w dolnej sekcji nagłówka <head></head>.
Na wordpressie czy woocommerce najszybciej i najlepiej można zainstalować Piksela poprzez odpowiednią wtyczkę. Jest ich wiele, a ja osobiście polecam Pixel Your Site.
Na shoperze czy iai również dostępne są gotowe rozwiązania.
Więcej na ten temat znajdziesz w oficjalnej dokumentacji Meta.
Jak sprawdzić czy Piksel Facebooka działa poprawnie?
No dobra, mamy już zainstalowanego Piksela Facebooka, ale jak sprawdzić czy działa poprawnie?
Aby sprawdzić czy Piksel Facebooka działa poprawnie, przejdź do zakładki Testowanie zdarzeń w swoim Business Managerze. Jeśli masz problem ze znalezieniem tej lokalizacji, to ścieżka wygląda następująco.
- #1 Zaloguj się do Business Managera.
- #2 Z rozwijanego menu wybierz opcję: Żródła danych.
- #3 Wybierz piksel.
- #4 W menu w centralnej części strony wybierz zakładkę: Testowanie zdarzeń.
Świetnie! W tym miejscu po prostu wpisz adres strony, na której zainstalowany jest Piksel Facebooka. Kliknij przycisk ‘Otwórz witrynę’ i rozpocznij testowanie zdarzeń.
Od teraz, każdy Twój ruch na stronie jest monitorowany, klikając w poszczególne przycisku, wykonując interakcję jak dodanie produktu do koszyka czy wypełnienie formularza powinno skutkować pojawieniem się zdarzenia w panelu testowania zdarzeń, spójrz:
Piksel Facebooka odnotował dokładnie te aktywności, na których mi zależało. Czyli: PageView – wyświetlenie dowolnej strony, Wyświetlenie zawartości – wyświetlenie strony z ofertą, Kontakt – wypełnienie formularza.
Dzięki temu szybkiemu testowi wiem, że Piksel Facebooka działa prawidłowo.
Czy są jakieś alternatywne rozwiązania? Tak, choć nie tak dokładne jak testowanie zdarzeń, ale na co dzień bywają pomocne. Polecam wtyczkę Meta Pixel Helper do Chrome, która pokazuje czy na danej stronie zainstalowany jest Piksel Facebooka oraz wskazuje jakie dane zbiera.
Pamiętaj też o regularnym monitorowaniu czy Piksel działa prawidłowo, bowiem często zdarza się że podczas prac technicznych na stronie internetowej coś pójdzie nie tak i Piksel przestanie prawidłowo zbierać dane. Dzięki regularnym odwiedzaniu zakładki Przegląd na podstronie Źródła Danych w Business Manager, będziesz w stanie kontrolować to, czy nie ma anomalii w zbieraniu danych (nienaturalne piki lub drastyczne spadki). Jeśli zobaczysz coś podejrzanego, to sprawdź Testowanie zdarzeń.
Przeczytaj także: Jak zweryfikować domenę na Facebooku? Poradnik dla początkujących
Mnóstwo specjalistów wciąż nie zdaje sobie sprawy, że prawidłowość zbierania danych przez Piksel Facebooka jest kluczowa do realizowania skutecznych kampanii reklamowych. Jeśli widzisz, że coś nie gra – to niezwłocznie spróbuj to naprawić, a jeśli problem dalej występuje to napisz do nas, chętnie Ci w tym pomożemy!
Nie masz jeszcze konta reklamowego na Facebooku? Zobacz jak to zrobić: Jak założyć konto reklamowe na Facebooku. Poradnik krok po kroku.