Jeżeli działasz w świecie marketingu lub prowadzisz swoją firmę, to prawdopodobnie spotkałeś się już nie raz z określeniem SEO. Chociaż wielu marketerów wie, jak poprawić SEO swojej witryny, jest to wciąż nowa i mocno rozwijana koncepcja, jeśli chodzi o Instagram. W tym artykule przedstawię ci 5 konkretnych kroków, które pomogą ci dotrzeć do jeszcze większej ilości odbiorców w sposób organiczny. Przeczytaj i dowiedz się, jak poprawić SEO na Instagramie.
Co to jest SEO?
SEO, czyli Search Engine Optimization to proces optymalizacji stron internetowych i treści w celu poprawy ich widoczności w wynikach wyszukiwarek internetowych. Celem SEO jest zwiększenie ilości i jakości ruchu na stronie internetowej poprzez uzyskanie wyższych pozycji w wynikach organicznych (niepłatnych) wyszukiwania. Strony, które pojawiają się wysoko w wynikach wyszukiwania, są postrzegane jako bardziej wiarygodne i autorytatywne. Inwestycja w SEO może przynieść długoterminowe korzyści, ponieważ dobrze zoptymalizowana strona może utrzymywać wysokie pozycje przez długi czas.
Wyróżnia się dwa rodzaje SEO. Optymalizacja na stronie (On-page SEO) odnosi się do działań podejmowanych bezpośrednio na stronie internetowej. Jej elementami są m.in. struktura URL, tagi tytułowe, meta opisy, nagłówki, linki wewnętrzne itp.
Drugim rodzajem jest optymalizacja poza stroną (Off-Page SEO). Ma to na celu poprawę jej autorytetu i widoczności. Na off-page SEO składają się m.in. linki zwrotne (backlinks), które przekierowują do twojej strony internetowej z innych portali.
Jednym z najważniejszych elementów SEO jest odpowiednie dobranie słów kluczowych. Słowa kluczowe to terminy i frazy, które użytkownicy wpisują w okno wyszukiwarki, aby znaleźć informacje na temat produktów, usług i interesujących ich wiadomości. Wybór odpowiednich słów kluczowych, ich odpowiednia ilość i strategiczne umieszczenie w treści może znacząco poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Bardzo ważna jest również sama treść. Powinna być ona dostosowana do potrzeb i oczekiwań użytkowników, publikowana regularnie, a jednocześnie zawierać właśnie odpowiednie słowa kluczowe.
SEO na Instagramie to proces optymalizacji profilu i treści w celu zwiększenia ich widoczności w wyszukiwaniu wewnętrznym platformy oraz w zewnętrznych wynikach wyszukiwarek. Celem takiego działania jest przyciągnięcie większej liczby obserwujących i poprawa zaangażowania.
Jak poprawić SEO na Instagramie?
Optymalizacja profilu
✅ Nazwa użytkownika i nazwa profilu
Twoja nazwa użytkownika (tzw. handle) oraz nazwa profilu powinny być łatwe do zapamiętania i związane z twoją marką lub działalnością. Warto uwzględnić w nich słowa kluczowe, które najlepiej opisują twoją działalność. Na przykład, jeśli jesteś właścicielem salonu sukien ślubnych, warto dodać słowo “suknie ślubne” lub “moda ślubna” do nazwy profilu.
✅ Bio
Bio to krótki opis, który pojawia się pod twoją nazwą użytkownika. To doskonałe miejsce na umieszczenie słów kluczowych, które opisują twoją markę, produkty lub usługi. Pamiętaj, aby bio było zwięzłe, ale jednocześnie informacyjne i zachęcające do działania. Warto dodać informacje kontaktowe, takie jak adres e-mail lub numer telefonu. Możesz również skorzystać z opcji kontaktu dostępnych w ustawieniach profilu biznesowego na Instagramie. Jeśli masz własne hashtagi związane z marką lub chcesz wspomnieć o innych profilach, możesz je dodać do swojego bio (“Użyj #MojaMarka, aby pokazać swoje zdjęcia!”; “Współpracujemy z @InnaMarka”).
✅ Link w bio
Instagram pozwala obecnie na umieszczenie trzech linków w bio. Wykorzystaj to i kieruj użytkowników np. na swoją stronę internetową, bloga lub stronę z ofertą. Takie działanie dodatkowo wpłynie na SEO samej strony. Możesz również użyć narzędzi takich jak Linktree, aby umieścić jeszcze więcej linków w jednym miejscu.
Używanie odpowiednich hashtagów
Obecnie wiele kont na Instagramie używa samych słów kluczowych. Jest to dobrym podejściem, ale nie zapominaj również o starej, dobrej i sprawdzonej metodzie, jaką jest używanie hashtagów. Tak, hashtagi wciąż działają! Pomagają one w kategoryzacji treści i zwiększają ich widoczność. Wybieraj hashtagi, które są popularne, ale jednocześnie związane z twoją niszą. Możesz użyć narzędzi takich jak HashtagiFy czy All Hashtag, aby znaleźć odpowiednie słowa kluczowe. Instagram pozwala na użycie do 30 hashtagów w jednym poście. Warto jednak zachować umiar i używać od 5 do 15 dobrze dobranych hashtagów, aby uniknąć spamu. Twórz własne, unikalne hashtagi związane z twoją marką. Mogą one pomóc w budowaniu społeczności wokół twojej marki i ułatwić użytkownikom znalezienie twoich konkretnych treści.
Tworzenie wartościowych treści
Nie zapominaj o samej treści swoich postów! Wysokiej jakości, wartościowe publikacje są niezwykle ważne dla optymalizacji na Instagramie. Pamiętaj, że Instagram, w porównaniu z TikTokiem, to platforma wizualna. Z tego powodu jakość zdjęć i filmów jest bardzo ważna. Upewnij się, że twoje zdjęcia są dobrze oświetlone, ostre i estetyczne. Opisy pod zdjęciami są równie ważne, jak same zdjęcia. Używaj opisów, aby opowiedzieć historię, zadawać pytania i zachęcać do interakcji. Pamiętaj o umieszczaniu słów kluczowych w treści. Nie zapominaj o regularności. Regularne publikowanie treści pomaga utrzymać zaangażowanie obserwujących i zwiększa szanse na pojawienie się w wynikach wyszukiwania. Stwórz harmonogram publikacji i trzymaj się go. Pamietaj także o tym, aby być konsekwentnym z tym, co publikujesz. Utrzymanie spójności pomaga w znacznym stopniu zwiększyć widoczność twojego konta. Publikując treści o podobnej tematyce, pomagasz algorytmowi lepiej zrozumieć cel swoich postów i kategorię profilu, dzięki czemu Twój profil i posty są prezentowane odpowiednim użytkownikom podczas przeglądania zakładki “eksploruj”.
Dodawanie tekstu alternatywnego do zdjęć
Tekst alternatywny to zaawansowana funkcja, dzięki której możesz tworzyć opisy do zdjęć, poprawiając ich widoczność. Te teksty nie będą widoczne dla innych użytkowników, a jedynie wpłyną na pozycjonowanie posta. Opisz, o czym jest twoje zdjęcie, dodając jak najwięcej słów kluczowych. Dodawanie tekstu alternatywnego było początkowo zaprojektowane przez Instagram po to, aby poprawić dostępność całej platformy, a później stało się również bardzo dobrym narzędziem SEO.
Obecnie Instagram automatycznie generuje tekst alternatywny dla twoich zdjęć, ale możesz też dodać go ręcznie. Aby dołączyć tekst alternatywny do swoich postów, przed opublikowaniem przejdź do opcji “ustawienia zaawansowane” na dole ekranu, a następnie dotknij opcji “napisz tekst alternatywny”. Jeżeli chcesz dodać opis do zdjęcia, które już wcześniej zostało opublikowane, możesz to zrobić, klikając trzy kropki w prawym górnym rogu posta > edytuj > edytuj tekst alternatywny.
Interakcja z followersami
Jak jeszcze można poprawić SEO na Instagramie? Możesz to zrobić także poprzez interakcję ze swoimi odbiorcami. Odpowiadaj na komentarze pod swoimi postami, aby pokazać, że cenisz swoich obserwujących i jesteś zainteresowany ich opiniami. Odpowiadanie na pytania, podchwycenie rozmowy, czy po prostu podziękowanie sprawią, że twoi followersi poczują się docenieni, a dystans między wami ulegnie zmniejszeniu. Przez takie praktyki, istnieje większe prawdopodobieństwo, że te same osoby pozostawią komentarz również w przyszłości. Dodawaj CTA do swoich postów i chwytliwe hooki do filmów, aby zachęcić do interakcji.
Doskonałym narzędziem do interakcji z obserwującymi to również Instagram Stories. Używaj ankiet, pytań i quizów, aby zachęcić do interakcji. Im więcej osób zaangażuje twoja treść, tym większe szanse na zwiększenie popularności danego story i pozyskanie nowych followersów.
Poprawa SEO na Instagramie wymaga zrozumienia i wdrożenia kilku kroków. Dzięki tym działaniom twoje konto może osiągnąć lepszą widoczność, przyciągnąć więcej obserwujących i zwiększyć zaangażowanie. Jeśli wiesz już, jak poprawić SEO na Instagramie, to do dzieła!
Jeżeli jednak dalej jest to dla ciebie problematycznym zadaniem, zdaj się na specjalistów!