Halloween, z roku na rok, staje się coraz bardziej popularne w Polsce. To więcej niż tylko wieczór pełen imprez kostiumowych i drążenia dyń; to także świetna okazja dla firm, aby wykazać się kreatywnością w swoich działaniach marketingowych. W tym artykule przyjrzymy się inspiracjom marketingowym związanym z Halloween, które pomogą Twojej firmie wyróżnić się i przyciągnąć uwagę rynku docelowego.
Czy Polacy obchodzą Halloween?
Halloween to święto obchodzone 31 października. Ma swoje korzenie w starożytnych tradycjach celtyckich i na przestrzeni wieków ewoluowało w nowoczesne święto z wyjątkową mieszanką zwyczajów i rytuałów. Chociaż zwyczaj jest najpopularniejszy w krajach anglosaskich, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, to Polacy również wykazują coraz większe zainteresowanie tym świętem. Halloween jest popularne zwłaszcza wśród młodszych pokoleń i na obszarach miejskich. Święto zyskało na popularności w wyniku globalizacji i kontaktu z kulturą Zachodu poprzez filmy, programy telewizyjne i media społecznościowe.
W miastach takich jak Warszawa i Kraków można znaleźć dekoracje na Halloween, imprezy kostiumowe i wydarzenia tematyczne. Wiele sklepów sprzedaje artykuły związane z Halloween, a niektórzy ludzie lubią przebierać się w kostiumy i brać udział w zbieraniu cukierków.
Halloween – marketingowe inspiracje
McDonalds – Trick or Cheese?
Zacznijmy od TOPowej reklamy McDonalds.
Sieć z fast foodami co roku wypuszcza grafiki przedstawiające opakowania produktów i same produkty w halloweenowej wersji. Niezwykle kreatywne i bardzo dopracowane. Co McDonalds wymyśli w tym roku? Może już niedługo się przekonamy!
W Ameryce Halloween jest niezwykle popularne, dlatego w tamtych rejonach McDonalds stawia również na reklamy outdoorowe. Jak zwykle minimalistyczny, ale kreatywny billboard przedstawiający logo firmy z czarnymi kropkami mającymi imitować oczy. Dzięki takiemu zabiegowi charakterystyczne złote łuki wyglądały jak dwa małe duszki.
Coca Cola – “Everybody wants to be a hero”
Do topowych reklam Coca-Coli z okazji Halloween można zaliczyć akcję Cola vs. Pepsi. Marki giganty walczą ze sobą od lat, często w humorystyczny sposób i wychodzi im to naprawdę dobrze!
Jak widać na grafice reklamowej, Pepsi ubrało swoją puszkę w szatę Coca-Coli, co miało zapewne nawiązywać do peleryny kultowej postaci – Hrabiego Draculi, dodając przy tym slogan “Życzymy Ci strasznego Halloween!”. Coca-Cola natomiast odwróciła reklamę przeciwko Pepsi i wykorzystała identyczną grafikę, zmieniając tylko slogan na “Wszyscy chcą być bohaterami”. Tak oto peleryna Drakuli stała się peleryną Supermana. Proste i genialne!
Jako że Halloween w Polsce nie jest aż tak popularne, na naszym rynku marka postawiła w tym roku na zabawę. Stworzyła serię gier związanych z Halloween. Chcąc zagrać, należy zakupić promocyjny produkt i wpisać promocyjny kod w aplikacji.
Dodatkowo produkty promocyjne posiadają etykiety z halloweenowymi grafikami. Na napoju Fanta można dostrzec m.in. motyw dyni.
Uber – Famous Riders
Wiele osób w USA uwielbia świętować Halloween poza domem. Uber wyszedł zatem z inicjatywą, aby umilić im ten wieczór i postanowił na ten czas zamienić niektóre taksówki w pojazdy znane z POPkultury, w których znalazł się między innymi słynny Wehikuł Tajemnic z bajki Scooby-Doo!
W Polsce nie doczekaliśmy się ekstrawaganckich pojazdów, natomiast osoby podróżujące w Halloween mogły również doświadczyć halloweenowej niespodzianki.
Firma Taxify (teraz Bolt) zorganizowała kampanię opierającą się o słynne “Trick or Treat”. Kierowcy taksówek otrzymywali halloweenowe pudełka, które następnie wręczali pasażerom zamawiającym przejazd 31.10. Kampania przebiegała jednocześnie w kilku europejskich miastach: Warszawie, Tallinnie, Wilnie, Rydze, Bukareszcie oraz Kijowie. Każde pudełeczko zawierało również kod rabatowy dla nowych klientów.
Masz Heinz – masz kostium!
Przyznajmy, chyba większość z nas choć raz użyła ketchupu jako sztucznej krwi do zabawy…Heinz dobrze o tym wie, dlatego w ubiegłych latach wykorzystał ten fakt i postawił na reklamę swojego ketchupu jako “krwi pomidora”. Heinz Tomato Blood Ketchup to po prostu zwykły Heinz Ketchup z limitowaną edycją motywu Halloween, jednakże marka zachęcała klientów do smarowania nim całej szyi. „Jeśli masz Heinza, masz kostium” – głosił slogan.
Jakby tego było mało Heinz wypuścił zestaw kostiumowy Tomato Blood — pudełko, które oprócz butelki ketchupu z motywem Halloween zawierało również paletę do makijażu, gąbkę, zakraplacz, zestaw pędzli do makijażu, arkusz z kryształkami, tatuaż prześcieradło, zęby wampira i upiorne rzęsy. Wow! Można powiedzieć, że to ketchup – makeup!
W przypadku Polski, tuż przed Halloween Heinz wprowadza majonez z czarnym czosnkiem, którego opakowanie nawiązuje do dnia duchów! Majonez jest dostępny w trzech wersjach: szkielet, dynia i wampir. Oferta jest limitowana.
M&M’S – “Cukierkowe pogotowie”
M&M’s zdecydowało, że w tym roku uruchomi “cukierkowe pogotowie”, którego ratownicy wyruszą na pomoc, gdy mieszkańcom Ameryki zabraknie cukierków w Halloween!
Jaki jest tego powód? Firma Mars, będąca właścicielem M&M’s przeprowadziła niedawno badania, które wykazały, że prawie połowa Amerykanów obchodzących Halloween martwi się, że zabraknie im cukierków, a 89 % twierdzi, że zjada wcześniej przynajmniej część cukierków przeznaczonych na Halloween. Good idea M&M’s!
W Polsce chodzenie po domach z prośbą o cukierki nie jest jeszcze aż tak popularne, dlatego taka inicjatywa nie byłaby skuteczna. Polski oddział firmy radzi sobie zatem w inny sposób. Na portalach społecznościowych można znaleźć wiele zabawnych postów odnoszących się do święta, a na półkach sklepowych roi się od słodyczy w tematycznych opakowaniach!
Proste i skuteczne strategie marketingowe na Halloween, które zwiększą Twoją sprzedaż
Wprowadź do swojego asortymentu produkty tematyczne: Jednym z najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie sprzedaży podczas Halloween jest wprowadzenie produktów i usług o tematyce grozy. Jesteś właścicielem piekarni? Upiecz ciastka w kształcie dyni. Prowadzisz kawiarnię? Dodaj do swojej oferty Pumpkin Spice Latte. Masz swój sklep odzieżowy? T-shirty z chwytliwymi sloganami halloweenowymi będą na TOPie!
Jeżeli nie możesz sobie pozwolić na wprowadzenie całkiem nowych produktów, dobrą opcją może być również zmiana tylko i wyłącznie opakowań, tak aby były powiązane z “dniem grozy”. Takie zabiegi są wykorzystywane m.in. w kinie, gdzie zmiana dotyczy np. pudełek z popcornem.
Przeprowadź tematyczną kampanię social mediową: Halloween to idealne święto, aby pobawić się słowem. Twórz kreatywne treści do mediów społecznościowych z wykorzystaniem “strasznych” przymiotników jak: “przerażająco dobre ceny” czy “spooktacularna promocja”. Twórz serie o tematyce Halloween, dotyczące strasznych historii, pomysłów na kostiumy, wskazówek dotyczących bezpieczeństwa lub dekoracyjnego DIY.
Zaangażuj swoich odbiorców poprzez przeprowadzenie tematycznych konkursów. Od makijażów i stylizacji na upiorną imprezę, po kreatywne zdjęcia produktowe. Zachęcaj do tworzenia halloweenowych treści tworzonych przez użytkowników i używania określonego hashtaga. Oferuj nagrody za najbardziej kreatywne wpisy.
Twórz tematyczne grafiki i video związane ze świętem. Wystarczy mały detal halloweenowy, by zdjęcie nabrało charakteru i było kojarzone z 31 października.
Kampanie e-mailowe: wysyłaj e-maile o tematyce Halloween. Wyróżnij specjalne promocje, ekskluzywne rabaty i oferty ograniczone czasowo. Dołącz upiorne historie. Spersonalizuj swoje e-maile, aby subskrybenci poczuli ducha Halloween. Kampania e-mailowa przeprowadzona w odpowiednim czasie może zwiększyć sprzedaż i za sprawą nawiązania do tematu Halloween – wywołać pozytywne i wyraziste skojarzenie, które pozostaje w pamięci.
Oferty i rabaty ograniczone czasowo: nic tak nie przyciąga klientów, jak dobra oferta. Zaplanuj ograniczone czasowo rabaty, oferty typu „jeden w cenie dwóch” lub specjalne, tematyczne pakiety. Pamiętaj tylko aby skutecznie promować te oferty za pośrednictwem kanałów marketingowych.
Udekoruj swój sklep: jeżeli posiadasz sklep stacjonarny, powieś sztuczne pajęczyny i pająki na wystawie, wykorzystaj dynie, poproś swoich pracowników o przebranie. Spraw, aby Twoja wystawa przyciągała wzrok i wzbudziła zainteresowanie potencjalnych klientów.
A już wkrótce Black Friday! Sprawdź: 10 strategii na Black Friday, które musisz wypróbować!