Say hello

    Happy Parrots - Meta Business Partners & Hubspot Certified Partner

    Kalendarz Marketera Marketing

    Halloween – marketingowe inspiracje

    Karolina Małysz-Czyż | 26 października, 2023

    Halloween, z roku na rok, staje się coraz bardziej popularne w Polsce. To więcej niż tylko wieczór pełen imprez kostiumowych i drążenia dyń; to także świetna okazja dla firm, aby wykazać się kreatywnością w swoich działaniach marketingowych. W tym artykule przyjrzymy się inspiracjom marketingowym związanym z Halloween, które pomogą Twojej firmie wyróżnić się i przyciągnąć uwagę rynku docelowego.


    Czy Polacy obchodzą Halloween?

    Halloween to święto obchodzone 31 października. Ma swoje korzenie w starożytnych tradycjach celtyckich i na przestrzeni wieków ewoluowało w nowoczesne święto z wyjątkową mieszanką zwyczajów i rytuałów. Chociaż zwyczaj jest najpopularniejszy w krajach anglosaskich, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, to Polacy również wykazują coraz większe zainteresowanie tym świętem. Halloween jest popularne zwłaszcza wśród młodszych pokoleń i na obszarach miejskich. Święto zyskało na popularności w wyniku globalizacji i kontaktu z kulturą Zachodu poprzez filmy, programy telewizyjne i media społecznościowe.

    W miastach takich jak Warszawa i Kraków można znaleźć dekoracje na Halloween, imprezy kostiumowe i wydarzenia tematyczne. Wiele sklepów sprzedaje artykuły związane z Halloween, a niektórzy ludzie lubią przebierać się w kostiumy i brać udział w zbieraniu cukierków.

    Halloween w Polsce, statystyki z 2019 roku

    Halloween – marketingowe inspiracje

    McDonalds – Trick or Cheese?

    Zacznijmy od TOPowej reklamy McDonalds.

    Grafika przedstawiająca duszka Halloweenowego z opakowania po cheesburgerze
    Grafika przedstawiająca upiora stworzonego z cheesburgera w mcdonalds
    Grafika przedstawiająca wampira stworzonego z opakowania po frytkach i dwóch frytek. Jedna zamoczona w ketchupie.
    Grafika z pytajnikiem

    Sieć z fast foodami co roku wypuszcza grafiki przedstawiające opakowania produktów i same produkty w halloweenowej wersji. Niezwykle kreatywne i bardzo dopracowane. Co McDonalds wymyśli w tym roku? Może już niedługo się przekonamy!

    Zdjęcie billboardu mcdonalds na halloween
    Billboard Halloweenowy Mcdonald’s

    W Ameryce Halloween jest niezwykle popularne, dlatego w tamtych rejonach McDonalds stawia również na reklamy outdoorowe. Jak zwykle minimalistyczny, ale kreatywny billboard przedstawiający logo firmy z czarnymi kropkami mającymi imitować oczy. Dzięki takiemu zabiegowi charakterystyczne złote łuki wyglądały jak dwa małe duszki.

    Coca Cola – “Everybody wants to be a hero”

    Do topowych reklam Coca-Coli z okazji Halloween można zaliczyć akcję Cola vs. Pepsi. Marki giganty walczą ze sobą od lat, często w humorystyczny sposób i wychodzi im to naprawdę dobrze!

    Dwie reklamy. Po lewej reklama pepsi w pelerynie coca coli, a po prawej ta sama grafika ale reklama coca coli
    Konkurencyjne reklamy Pepsi i Coca – Coli na Halloween

    Jak widać na grafice reklamowej, Pepsi ubrało swoją puszkę w szatę Coca-Coli, co miało zapewne nawiązywać do peleryny kultowej postaci – Hrabiego Draculi, dodając przy tym slogan “Życzymy Ci strasznego Halloween!”. Coca-Cola natomiast odwróciła reklamę przeciwko Pepsi i wykorzystała identyczną grafikę, zmieniając tylko slogan na “Wszyscy chcą być bohaterami”. Tak oto peleryna Drakuli stała się peleryną Supermana. Proste i genialne!

    Screen przedstawiający reguły konkursu Coca - Coli i Fanty na Halloween
    Konkurs Coca – Coli na Halloween

    Jako że Halloween w Polsce nie jest aż tak popularne, na naszym rynku marka postawiła w tym roku na zabawę. Stworzyła serię gier związanych z Halloween. Chcąc zagrać, należy zakupić promocyjny produkt i wpisać promocyjny kod w aplikacji.

    Banner fanty: Wygrywaj strasznie fajne nagrody
    Halloweenowy banner konkursowy

    Dodatkowo produkty promocyjne posiadają etykiety z halloweenowymi grafikami. Na napoju Fanta można dostrzec m.in. motyw dyni. 

    Uber – Famous Riders

    Wiele osób w USA uwielbia świętować Halloween poza domem. Uber wyszedł zatem z inicjatywą, aby umilić im ten wieczór i postanowił na ten czas zamienić niektóre taksówki w pojazdy znane z POPkultury, w których znalazł się między innymi słynny Wehikuł Tajemnic z bajki Scooby-Doo!

    Trzy samochody z kultowych bajek: The Mystery Machine, Spongebob, Ninja Turtles
    UBER – Kultowe samochody POPkultury

    W Polsce nie doczekaliśmy się ekstrawaganckich pojazdów, natomiast osoby podróżujące w Halloween mogły również doświadczyć halloweenowej niespodzianki.

    Paczka z cukierkami i bonem na przejazd Taxify
    Paczka “Trick or Treat” Taxify (BOLT) na Halloween

    Firma Taxify (teraz Bolt) zorganizowała kampanię opierającą się o słynne “Trick or Treat”. Kierowcy taksówek otrzymywali halloweenowe pudełka, które następnie wręczali pasażerom zamawiającym przejazd 31.10. Kampania przebiegała jednocześnie w kilku europejskich miastach: Warszawie, Tallinnie, Wilnie, Rydze, Bukareszcie oraz Kijowie. Każde pudełeczko zawierało również kod rabatowy dla nowych klientów.

    Masz Heinz – masz kostium!

    Wampir w trumnie trzymający ketchup Heinz Tomato Blood
    Reklama Heinz Tomato Blood

    Przyznajmy, chyba większość z nas choć raz użyła ketchupu jako sztucznej krwi do zabawy…Heinz dobrze o tym wie, dlatego w ubiegłych latach wykorzystał ten fakt i postawił na reklamę swojego ketchupu jako “krwi pomidora”. ​​Heinz Tomato Blood Ketchup to po prostu zwykły Heinz Ketchup z limitowaną edycją motywu Halloween, jednakże marka zachęcała klientów do smarowania nim całej szyi. „Jeśli masz Heinza, masz kostium” – głosił slogan. 

    Opakowanie Heinz Tomato Blood na stole, a za nim duch
    Heinz Tomato Blood

    Jakby tego było mało Heinz wypuścił zestaw kostiumowy Tomato Blood — pudełko, które oprócz butelki ketchupu z motywem Halloween zawierało również paletę do makijażu, gąbkę, zakraplacz, zestaw pędzli do makijażu, arkusz z kryształkami, tatuaż prześcieradło, zęby wampira i upiorne rzęsy. Wow! Można powiedzieć, że to ketchup – makeup!

    Paczka zawierająca ketchup heinz tomato blood i zestaw do przebrania za wampira.
    Heinz Tomato Blood Costume Kit

    W przypadku Polski, tuż przed Halloween Heinz wprowadza majonez z czarnym czosnkiem, którego opakowanie nawiązuje do dnia duchów! Majonez jest dostępny w trzech wersjach: szkielet, dynia i wampir. Oferta jest limitowana.

    Trzy majonezy limitowane od Heinz, Szkielet, dynia i wampir. Czarne opakowania z halloweenowymi etykietami.
    Limitowane majonezy Heinz z czarnym czosnkiem

    M&M’S – “Cukierkowe pogotowie”

    M&M’s zdecydowało, że w tym roku uruchomi “cukierkowe pogotowie”, którego ratownicy wyruszą na pomoc, gdy mieszkańcom Ameryki zabraknie cukierków w Halloween!

    Cukierki halloweenowe, szkieletor
    Cukierkowe pogotowie M&M’s

    Jaki jest tego powód? Firma Mars, będąca właścicielem M&M’s przeprowadziła niedawno badania, które wykazały, że prawie połowa Amerykanów obchodzących Halloween martwi się, że zabraknie im cukierków, a 89 % twierdzi, że zjada wcześniej przynajmniej część cukierków przeznaczonych na Halloween. Good idea M&M’s!

    opis z facebooka polskiego oddziału firmy M&M's
    Źródło: Facebook M&M’s Polska

    W Polsce chodzenie po domach z prośbą o cukierki nie jest jeszcze aż tak popularne, dlatego taka inicjatywa nie byłaby skuteczna. Polski oddział firmy radzi sobie zatem w inny sposób. Na portalach społecznościowych można znaleźć wiele zabawnych postów odnoszących się do święta, a na półkach sklepowych roi się od słodyczy w tematycznych opakowaniach!

    Proste i skuteczne strategie marketingowe na Halloween, które zwiększą Twoją sprzedaż

    Wprowadź do swojego asortymentu produkty tematyczne: Jednym z najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie sprzedaży podczas Halloween jest wprowadzenie produktów i usług o tematyce grozy. Jesteś właścicielem piekarni? Upiecz ciastka w kształcie dyni. Prowadzisz kawiarnię? Dodaj do swojej oferty Pumpkin Spice Latte. Masz swój sklep odzieżowy? T-shirty z chwytliwymi sloganami halloweenowymi będą na TOPie!

    Produkty z cenami w Aldi na halloween
    Gazetka Aldi na Halloween

    Jeżeli nie możesz sobie pozwolić na wprowadzenie całkiem nowych produktów, dobrą opcją może być również zmiana tylko i wyłącznie opakowań, tak aby były powiązane z “dniem grozy”. Takie zabiegi są wykorzystywane m.in. w kinie, gdzie zmiana dotyczy np. pudełek z popcornem.


    Przeprowadź tematyczną kampanię social mediową: Halloween to idealne święto, aby pobawić się słowem. Twórz kreatywne treści do mediów społecznościowych z wykorzystaniem “strasznych” przymiotników jak: “przerażająco dobre ceny” czy “spooktacularna promocja”. Twórz serie o tematyce Halloween, dotyczące strasznych historii, pomysłów na kostiumy, wskazówek dotyczących bezpieczeństwa lub dekoracyjnego DIY.

    konkursowa grafika z duszkiem na halloween
    Źródło: Instagram Ardell
    Kobieta w halloweenowym makijażu
    Źródło: Instagram Ardell

    Zaangażuj swoich odbiorców poprzez przeprowadzenie tematycznych konkursów. Od makijażów i stylizacji na upiorną imprezę, po kreatywne zdjęcia produktowe. Zachęcaj do tworzenia halloweenowych treści tworzonych przez użytkowników i używania określonego hashtaga. Oferuj nagrody za najbardziej kreatywne wpisy.

    Twórz tematyczne grafiki i video związane ze świętem. Wystarczy mały detal halloweenowy, by zdjęcie nabrało charakteru i było kojarzone z 31 października.


    Kampanie e-mailowe: wysyłaj e-maile o tematyce Halloween. Wyróżnij specjalne promocje, ekskluzywne rabaty i oferty ograniczone czasowo. Dołącz upiorne historie. Spersonalizuj swoje e-maile, aby subskrybenci poczuli ducha Halloween. Kampania e-mailowa przeprowadzona w odpowiednim czasie może zwiększyć sprzedaż i za sprawą nawiązania do tematu Halloween – wywołać pozytywne i wyraziste skojarzenie, które pozostaje w pamięci.

    Baner z napisami na halloween newsletter
    Banner LUSH na Halloween

    Oferty i rabaty ograniczone czasowo: nic tak nie przyciąga klientów, jak dobra oferta. Zaplanuj ograniczone czasowo rabaty, oferty typu „jeden w cenie dwóch” lub specjalne, tematyczne pakiety. Pamiętaj tylko aby skutecznie promować te oferty za pośrednictwem kanałów marketingowych.

    Banner informujący o zniżce -35% - oferta specjalna na halloween
    Briju – Informacja o rabacie na Halloween

    Udekoruj swój sklep: jeżeli posiadasz sklep stacjonarny, powieś sztuczne pajęczyny i pająki na wystawie, wykorzystaj dynie, poproś swoich pracowników o przebranie. Spraw, aby Twoja wystawa przyciągała wzrok i wzbudziła zainteresowanie potencjalnych klientów.

    Latarnia w pajęczynach
    Źródło: Instagram kawiarni Noel
    Kawiarnia Noel ustrojona na Halloween
    Źródło: Instagram kawiarni Noel

    A już wkrótce Black Friday! Sprawdź: 10 strategii na Black Friday, które musisz wypróbować!

    Zostaw komentarz

    Twój adres nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Newsletter

    Zapisz się do newslettera by otrzymywać zaawansowane treści dla doświadczonych marketerów!



      * Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Happy Parrots sp. z o.o informacji o aktualnościach i promocjach na podany adres e-mail. Więcej informacji w polityce prywatności tutaj