Pomysł współpracy z influencerami ekscytuje już na pierwszym etapie kampanii. Rozmowy z osobami znanymi w sieci i wizja twoich produktów wykorzystywanych przez influencerów – to jest coś! Gdzie jednak szukać tych influencerów do swojej kampanii? Znalezienie odpowiedniego twórcy nie jest sprawą tak prostą, jak mogłaby się na początku wydawać.
Pierwsze będą wpadać ci do głowy nazwiska osób, które sam obserwujesz lub influencerzy, których oglądają twoje dzieci. Oni nie zawsze jednak będą pasować do twojej współpracy. Gdzie zatem szukać influencerów do swojej kampanii? W tym artykule przedstawię ci kilka pomysłów na to, skąd czerpać inspiracje i jak efektywnie wyszukiwać twórców, którzy będą pasować do twojej marki.
Wyszukiwarki w ramach kanałów społecznościowych
Gdzie szukać influencerów do swojej kampanii? To może wydawać się oczywiste, ale najlepszym miejscem do szukania influencerów są ich naturalne siedliska – Instagram, YouTube, TikTok, Twitch czy X. Media społecznościowe zostały zaprojektowane jako aplikacje pomagające użytkownikom odkrywać nowych twórców treści. Oznacza to, że algorytm w naturalny sposób naprowadzi cię na popularnych twórców treści podczas korzystania z aplikacji. Warto jednak zagłębić się w temat i poszukać influencerów mechanicznie. W kanałach społecznościowych możesz wyszukiwać twórców za pomocą odpowiednich słów kluczowych związanych z twoją niszą. Przy tak dużej ilości treści do wyboru, trudno jest naprawdę zawęzić wyszukiwanie, aby znaleźć najlepszych twórców dla twojej marki. Będziesz musiał poświęcić trochę czasu, aby zrozumieć, czy ich wyniki, odbiorcy i treść są zgodne z celami twojej kampanii.
W wyszukiwaniu może pomóc ci także uwzględnienie hashtagu #wspolpracareklamowa oraz hashtagów związanych bezpośrednio z kategorią działalności twojej firmy. Uzyskasz wgląd w rodzaje treści influencerów, którzy współpracują z jakimiś markami. Używając konkretnych hashtagów będziesz mógł zawęzić wyszukiwanie. Na przykład, jeśli sprzedajesz szampony do włosów kręconych i użyjesz hashtagu #pielegnacjawlosow, pojawi się wiele wyszukiwań, które niekoniecznie będą odpowiednie dla twojej kampanii. Jednak już na przykład podczas wyszukiwania hasła #kreconewlosy prawdopodobnie znajdziesz mniej, ale bardziej odpowiednich twórców, ponieważ hashtag jest bezpośrednio związany z tym, co chcesz sprzedawać. Warto poświęcić trochę czasu, aby wypróbować różne hashtagi najodpowiedniejsze dla Twojej marki. Zaobserwuj hashtagi związane z Twoją branżą, analizuj, kto pojawia się najczęściej i kto ma zaangażowaną społeczność.
Rankingi i strony agencji marketingowych
Doskonałym pomysłem będzie również skorzystanie z rankingów influencerów publikowanych przez różne agencje marketingowe. Takie zestawienia często są tworzone na podstawie dokładnych analiz i mogą dostarczyć ci cennych informacji o zaangażowaniu oraz specjalizacji poszczególnych twórców. Warto jednak podchodzić do takich zestawień z pewnym dystansem i zastanowić się, jakie kryteria były brane pod uwagę przy ich tworzeniu. Często skupiają się one na ilości obserwujących. Może to być mylące, ponieważ sama liczba followersów nie zawsze odzwierciedla realny wpływ na odbiorców. Mimo to, takie rankingi mogą być pomocnym punktem wyjścia, szczególnie jeśli dopiero stawiasz pierwsze kroki w świecie influencer marketingu. Dzięki nim możesz odkryć liderów w danej branży. Następnie, korzystając z narzędzi analitycznych lub obserwując interakcje na ich profilach, znajdziesz innych twórców o podobnym zasięgu i profilu, którzy mogą być bardziej odpowiedni do promocji Twojej marki.
Jednym z takich rankingów jest np. ten przeprowadzony przez agencję #DDOB. Brano w nim pod uwagę głównie liczbę obserwujących na danej platformie internetowej. Uwzględniono takie media społecznościowe jak: Instagram, YouTube i Tiktok.
Na stronie See Bloggers możesz pobrać również raport przedstawiający i podsumowujący działania największych influencerów i osób publicznych działających w sieci w danym roku. Na podstawie takiego rankingu wyłaniani są zwycięzcy Gali #Hashtagi Roku podczas See Bloggers Łódź – największego wydarzenia dla twórców internetowych w Polsce.
Strony agencji marketingowych to także kopalnia wiedzy. Znajdziesz tam portfolio przeprowadzonych kampanii, które mogą posłużyć jako inspiracja i punkt odniesienia do twoich działań.
Wydarzenia branżowe i networking
Gdzie jeszcze szukać influencerów do swojej kampanii? Nie zapominaj o realnym świecie! Targi, konferencje czy spotkania networkingowe to doskonałe okazje, aby poznać influencerów osobiście. Budowanie relacji face-to-face może przynieść długofalowe korzyści. Pamiętaj, że w trakcie takich spotkań możesz również poznać innych przedsiębiorców. Mogą oni podzielić się swoimi doświadczeniami i rekomendacjami dotyczącymi współpracy z influencerami. Zatem zapisz się na branżowe newslettery, śledź zapowiedzi wydarzeń i bądź gotów na to, żeby wziąć w nich udział.
Narzędzia do influencer marketingu
Warto zainteresować się specjalistycznymi narzędziami do influencer marketingu. Platformy takie jak AnyStar, Influtool, HypeAuditor czy Modash oferują szerokie możliwości. Od selekcji twórców według określonych kategorii, po analizę ich dopasowania do twojej marki, zaangażowania czy profilu odbiorców. Takie narzędzia to kompendium wiedzy, które ułatwia podejmowanie decyzji i oszczędza czas, jednak zazwyczaj są one płatne. Jeżeli planujesz częste współprace z influencerami, inwestycja ta może się okazać niezwykle wartościowa.
Istnieją również darmowe alternatywy, a więc na początek możesz skorzystać właśnie z takich narzędzi. Na przykład, wyszukiwarka Kokohash może być przydatnym narzędziem do odkrywania influencerów w wybranej przez Ciebie kategorii. To dobry start, aby zorientować się w świecie influencer marketingu i zacząć budować swoją strategię promocyjną.
Grupy na Facebooku
Dobrym pomysłem jest także zapisanie się do różnych grup influencer marketingowych na Facebooku. Jest to idealne rozwiązanie zwłaszcza przy współpracach barterowych. Proces jest prosty: wystarczy, że zamieścisz post z propozycją współpracy, a zainteresowani twórcy odpowiedzą w komentarzach. Na takich grupach często ogłaszają się również sami zainteresowani, czyli influencerzy, oferując swoje usługi UGC. Warto jednak pamiętać, że często są to osoby z mniejszą ilością followersów. Dodatkowo nie zawsze można być pewnym prawdziwości ich kont czy zaangażowania ich społeczności. Dlatego kluczowe jest, aby przed rozpoczęciem współpracy dokładnie zweryfikować potencjalnych partnerów, ich wiarygodność i relacje z obserwującymi.
Usługi Agencji Marketingowych
Jeśli wolisz, aby ktoś inny przejął stery, agencje specjalizujące się w influencer marketingu mogą być dla ciebie. Znają rynek, mają już ugruntowane relacje z influencerami i mogą zaproponować strategię dopasowaną do twoich potrzeb. Takie agencje dysponują bogatym doświadczeniem i zasobami, które pozwalają na precyzyjne dopasowanie influencerów do potrzeb twojej marki. Specjaliści z agencji nie tylko pomogą Ci zidentyfikować twórców z odpowiednią grupą odbiorców, ale również zajmą się negocjacjami i koordynacją całego procesu.
Możesz skorzystać z agencji, które specjalizują się tylko w influencer marketingu lub wybrać agencję reklamową, która poprowadzi za ciebie całość działań digitalowych, a przy okazji wdroży współpracę influencerską.