Czarny piątek w tym roku przypada na 25 listopada, a wielu marketerów i właścicieli biznesów zastanawia się czy rozpocząć akcje promocyjne właśnie tego dnia, czy jednak nie czekać na wielki finał i zacząć promocję już 21 listopada. Która strategia okaże się lepsza? Zapraszam do analizy plusów każdej z tych strategii marketingowych.
Black Week w liczbach
Sprzedaż podczas tygodnia wyprzedaży rośnie z roku na rok. Jak podaje IdoSell – sprzedaż w listopadzie 2021 roku dla sklepów internetowych opartych na ich platformie była rekordowa. Sprzedaż w czasie wyprzedaży była o 25% wyższa niż w pierwszej części miesiąca.
Z kolei Shoper chwali się, że sprzedaż podczas Black Week 2021 była o 56% wyższa niż w roku ubiegłym. Jako ciekawostkę i trend, który warto wykorzystać jest fakt, że czwartek przed Black Friday był dniem, kiedy po raz pierwszy w historii przychody dla e-commerce były wyższe niż Black Friday. To bardzo istotne, ponieważ te dane pokazują zmianę zachowań konsumentów, którzy promocje Black Friday nie postrzegają już tylko jako promocję jednodniowe, a całotygodniowe.
Bardzo dobrze pokazuje to też wykres Google Trends, w którym pokazane zostało zainteresowanie Black Friday na przestrzeni dni tygodnia w Black Week. Widać, że zainteresowanie rośnie każdego dnia, a nie jest jedynie skumulowane w piątek.
Black Week w Polsce ma się więc dobrze, ale na świecie ostatni rok nie był tak kolorowy. W 2021 po raz pierwszy wyhamowała tendencją wzrostowa. To efekt kryzysu gospodarczego wywołanego pandemią COVID-19. Ten rok może być jeszcze trudniejszy ze względu na trwającą okupację Rosyjską na Ukrainę czy pogłębiającą się inflację.
Black Week 2022 może więc być ostatnią okazją na zbudowanie solidnej górki finansowej, która pozwoli przetrwać trudne czasy, które nieubłaganie nadchodzą. Zrób więc wszystko, aby przygotować się dobrze do żniw czwartego kwartału.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o strategiach na czas kryzysu, to zapraszamy do pobrania naszego darmowego e-booka na temat recesji w e-commerce.
Black Week czy Black Friday? Jaką strategię wybrać?
To pytanie zadaje sobie co roku wielu marketerów i właścicieli sklepów internetowych. Jak dobrze przygotować się do Black Friday, aby osiągnąć największe zyski? Zebrałem wszystkie plusy i minusy akcji promocyjnych prowadzonych przez cały tydzień oraz tych skumulowanych wyłącznie w piątek.
Black Week – poznaj plusy
+ Zwiększona świadomość konsumentów
Niewątpliwie jednym z największych plusów prowadzenia akcji promocyjnych przez cały tydzień jest czas.
Mamy go więcej, aby eksponować przygotowane promocje w sieci. Więcej miejsc styku z konsumentem oraz więcej czasu na poinformowanie go o promocjach. Więcej czasu na przedstawienie zalet produktów czy przygotowanych dogodności w sklepie internetowym.
A konsument ma więcej czasu nad zastanowieniem i uwierzeniem w to, że na pewno potrzebuje Twojego produktu.
W piątek rano skrzynki mailowe klientów będą zapchane od wiadomości z promocjami w setkach sklepów internetowych. Jaka jest więc szansa, że otwarty zostanie Twój mail? Przygotowując wysyłkę newslettera w poniedziałek, środę i piątek – zwiększasz szansę otwarcia, a zatem i konwersji trzykrotnie.
+ Kto pierwszy ten lepszy!
To jeden z moich ulubionów plusów tego rozwiązania. Pamiętaj, że jeśli nie posiadasz wybitnie unikatowego produktu, to gdzieś na świecie zawsze jest konkurencja, która może przygotować lepszą promocję i ukraść Ci klienta, tuż przed wielkim finałem.
Ale równie dobrze tym ‘złodziejem’ możesz zostać Ty! Przygotowując duże promocje już we wtorek czy środę, masz szansę zgarnąć klientów konkurencji, którzy będą obawiać się, że lepszej oferty już nie dostaną. A przecież jest ryzyko, że w Twoim sklepie produkty się skończą i zostaną zmuszeni do zakupu po wyższych cenach u konkurencji. A tego przecież by nie chcieli.
+ Czas na reakcję i optymalizację
Rzucając wszystko na jedną szalę i przygotowywanie całej akcji promocyjnej na piątek wiążę się z dużym ryzykiem, ponieważ istnieje szansa, że promocje okażą się nietrafione, a kampanie reklamowe źle skonfigurowane, a Ty nie będziesz miał czasu na reakcję. Zaczniesz wyciągać wnioski koło godziny 11, może 12, gdy zobaczysz że coś jest nie tak i sklepowa kasa nie puchnie od pieniędzy Twoich klientów. Zaczniesz szybko wprowadzać zmiany, ale zanim wprowadzisz nowe ceny produktów do sklepu, zanim przebudujesz kampanie reklamowe i zanim zostaną one zweryfikowane, to Twoi klienci zdążą zrobić zakupy w innym miejscu.
A i jest szansa, że bardzo zrażą się do Twojej marki poprzez bałagan komunikacyjny i zmieniające się zasady w trakcie gry. Lepiej tego nie rób!
Pamiętaj też, że Twój zespół marketingu będzie Ci wdzięczny, jeśli będzie mógł wyciągnąć wnioski z kampanii reklamowych przeprowadzonych pierwszy dwóch, trzech dni kampanii. Wprowadzić korektę i w Black Friday uderzyć ze zdwojoną siłą ze sprawdzonymi kreacjami reklamowymi i targetowaniem.
+ Zniwelowanie zatorów
Pik sprzedażowy w Black Friday może robić wrażenie, ale logistycznie jest on dobry dla Twojego biznesu? Mam pewne wątpliwości.
Kilkukrotnie zwiększona aktywność w sklepie internetowym może spowodować wiele problemów, których przecież można by uniknąć rozkładając falę wzmożonego ruchu na kilka dni.
Przeciążone serwery, długi czas realizacji przesyłki czy zmęczenie pracowników nawet 16 godzinną dobą pracy w tym dniu, które zdecydowanie zwiększa szanse na popełnienie błędu i niezadowolenie klienta.
Black Friday – poznaj plusy
+ Większy zysk ze sprzedaży
Dłuższe działania marketingowe, to również większe koszty, większe budżety marketingowe i niższy zwrot z przychodów za każdą wydaną złotówkę. ROAS w poniedziałek na pewno będzie niższy niż w piątek. Jeśli więc nie chcesz zrobić skali, a skupić się na maksymalizacji zysków, to strategia promocji wyłącznie w Black Friday jest właśnie dla Ciebie.
Piątek będzie pikiem sprzedażowym, jeśli więc zainwestujesz największy budżet marketingowy w ten dzień, to pewnie wyciągniesz najwyższy zwrot. Pytanie tylko czy będziesz w stanie dowieźć jakość obsługi klienta w tym czasie?
+ Budowanie napięcia i okazji
Dobrze przeprowadzona kampania marketingowa może polegać na budowaniu napięcia poprzez budowanie zainteresowania ofertą oraz skonstruowanie komunikacji w taki sposób, aby intrygowała. Skupiając wzrok konsumentów na Twoją markę intrygą, będziesz w stanie zmaksymalizować zyski w Black Friday.
Pamiętaj też o potężnej mocy ‘okazji’. Produkt dostępny w promocyjnej cenie tylko w ten jeden dzień w roku właśnie taką okazją jest i potęguje potrzeby zakupowe użytkowników, którzy właśnie widzą reklamę Twojego produktu. Oni zakupi nie mogą odłożyć na później, co w przypadku kampanii Black Week może mieć miejsce.
Black Month i Black Weekend
Black Friday i Black Week to nie jedyne strategie sprzedażowe na listopad. Raczej wypierana przez cały tydzień wyprzedaży jest strategia weekendowej wyprzedaży połączonej z Cyber Monday. To strategia pośrednia pomiędzy piątkiem, a całym tygodniem i można ją zastosować na zasadzie kompromisu lub ‘extra szansy’ – czyli niespodziewanego przedłużenia Black Friday jeśli będziemy widzieć potencjał w takiej akcji.
Black Month z kolei typowo polskie rozciąganie w czasie tego święta zakupowego i psucie wyjątkowości i pierwotnego założenia Black Friday. Czyli właśnie jednego dnia w roku, kiedy konsumenci mogą zrealizować zakupy w promocyjnych cenach. Absolutnie nie jestem zwolennikiem tej strategii i odradzam, bo jeśli marketerzy pójdą w tym kierunku na większą skalę, to za 5 lat z Black Friday nie zostanie nic, a listopad stanie się zwykłym miesiącem przedświątecznym z delikatnie wyższymi przychodami w porównaniu z innymi miesiącami.
Którą strategię marketingową wybrać na Black Friday?
Analizując powyższe plusy każdego rozwiązania, aby podjąć dobrą decyzję jaką strategię marketingową na Black Friday wybrać, należy przede wszystkim zadać sobie pytanie jakie moce przerobowe posiada Twój biznes oraz czy w czasie zakupowego szaleństwa chcesz wygenerować skalę zamówień, czyli również klientów których będziesz mógł lojalizować długoterminowo, czy jednak zależy Ci na jak najwyższym ROI wygenerowanym tego dnia.
Jeśli potrzebujesz pomocy, to napisz do nas, a spróbujemy doradzić Ci – co będzie najlepsze dla Twojego biznesu oraz wspólnie zastanowimy się jaka strategia będzie najskuteczniejsza.
Do Black Friday pozostało tylko: