Augmented Reality jest jednym z wiodących trendów w digital marketingu ostatnich lat. Warto, więc już dziś dowiedzieć się czym tak naprawdę jest i jak wykorzystywać AR w marketingu, by przyniosło to realne efekty dla Twojej marki.
Co to jest AR (Augmented Reality)?
AR (Augmented Reality) w marketingu to technologia, która nakłada wirtualne elementy na rzeczywisty świat, wzbogacając tym samym doświadczenia konsumentów. Dzięki niej, rzeczywistość, którą znamy, zyskuje nowe, interaktywne warstwy informacji, obrazów i dźwięków.
Innymi słowy, AR w marketingu można wykorzystać np. do tego, by nanieść produkt oferowany w sklepie internetowym, do widoku kamery aparatu w czasie rzeczywistym. Jest to po prostu rozszerzona rzeczywistość.
Jednym z popularnych sposobów wykorzystania AR w marketingu, jest również reklama FOOH.
Co to jest reklama FOOH?
Jest to format reklamy, wykorzystująca rozszerzoną rzeczywistość (AR). Reklama FOOH (Fake Out of Home) to nowoczesna forma reklamy, która wykorzystuje technologie cyfrowe i wizualne do symulacji tradycyjnych reklam zewnętrznych, takich jak billboardy, plakaty czy banery, ale w wirtualnym lub rozszerzonym kontekście.
Czym różni się AR od VR?
Zarówno AR jak i VR (Virtual Reality), przenosi użytkownika do cyfrowego świata. Różnica jednak jest taka, że w przypadku VR dzieje się to w 100%, a to oznacza że całość obrazu, który widzi użytkownik, jest wirtualna. Zaś w przypadku AR, jest połączenie realnego obrazu z naniesionymi elementami wirtualnymi.
VR jest używana głównie w grach, symulacjach treningowych czy wirtualnych wycieczkach, gdzie użytkownik potrzebuje pełnego zanurzenia.
W kontekście marketingu, AR ma przewagę dzięki swojej dostępności i możliwości integracji z codziennymi doświadczeniami użytkowników, bez potrzeby drogich zestawów VR
Przykłady wykorzystania AR w e-commerce
IKEA Place App – sprawdź jak mebel będzie wyglądać w Twoim domu!
IKEA Place to aplikacja mobilna, która umożliwia klientom wirtualne umieszczanie mebli i innych produktów IKEA w dowolnym miejscu, pozwalając na wizualizację ich wyglądu przed zakupem.
Aplikacja nie tylko usprawnia proces zakupowy, ale także zwiększa zainteresowanie marką. W swoich reklamach IKEA pokazuje, że funkcje AR w aplikacji są świetną zabawą dla całej rodziny. Działania firmy są doskonałym przykładem na to, jak wykorzystanie AR w e-commerce może przyciągać uwagę klientów i wzmacniać pozytywne postrzeganie marki, nie narzucając przy tym procesu zakupowego.
Sephora – dobierz kosmetyki do swojej cery
Znana marka kosmetyczna wprowadziła w swoim e-commerce funkcję AR, która umożliwiała sprawdzenie, jak poszczególne kosmetyki będą wyglądać na twarzy klienta. Wszystko dzięki użyciu AR w formie filtru kamery.
Wróćmy jednak jeszcze na chwilę do reklamy FOOH…
Przykłady kampanii reklamowych FOOH
Kreacje reklamowe z wykorzystaniem AR podbijają sieć. W końcu mamy 2024 rok i jest to jeden z wiodących trendów. Przygotowaliśmy kilka reklam FOOH, które przykuły naszą uwagę.
Kampania STS podczas EURO 2024
Gigantyczny piłkarzyk, uderzający wielką piłkę na ulicach Warszawy. Czy to wydarzyło się naprawdę? Czy wielki piłkarzyk wciąż znajduje się na jednej z głównych ulic stolicy? Tego typu pytania zadawali sobie odbiorcy reklamy. Reklama angażowała, nawiązywała do bieżących wydarzeń i zachęcała do dyskusji, a na pewno zwracała swoją uwagę podczas przeglądania TikTokowej tablicy.
Kampania Mentos “Dodaj świeżości do codzienności”
To kolejna z kampanii znanego producenta cukierków. Tym razem, akcja toczy się w kilku polskich miastach. Warszawie, Krakowie czy Katowicach. W każdym z nich gigantyczne cukierki odgrywają ważną rolę, czy to statków kosmicznych wylatujących ze spodka, czy też warszawskiego metra w formie paczki cukierków.
Prezentacja koszulek drużyny piłkarskiej Chelsea FC
Gigantyczna klubowa koszulka przewieszona przez słynny Tower Bridge? Czy to możliwe? Dzięki wykorzystaniu AR – tak! W ten sposób angielska drużyna zaprezentowała nowe trykoty w 2023 roku.
L’Oreal Indonesia i samochód z ogromnym lakierem do paznokci na dachu
Czy to wydarzyło się naprawdę? Setki tysięcy osób zadawało sobie to pytanie. L’oreal jako jedna z pierwszych marek stworzyła Viralowe wideo wykorzystując do tego technologię AR. Świat zachwycił się nimi, co sprawiło że treści bardzo szybko zaszokowały cały świat.
Jak wygląda proces tworzenia kreacji FOOH w marketingu?
Tworzenie kampanii marketingowych z wykorzystaniem AR to proces, który łączy kreatywność z zaawansowaną technologią. Jak się za to zabrać i czy każdy może sobie pozwolić na kampanię marketingową z AR?
Podstawą i początkiem wszystkich kampanii reklamowych powinno być określenie celu. Najczęściej w przypadku wyboru kreacji AR, celem będzie wygenerowanie wysokiego zaangażowania pod reklamą oraz wzrost wskaźnika zapamiętania marki.
Kolejnym krokiem powinna być identyfikacja grupy docelowej: określenie kim są odbiorcy, do których kierowana będzie reklama? Jakie są ich potrzeby i oczekiwania? W jaki sposób reklama AR może przyciągnąć ich uwagę, równocześnie angażując?
Następnie rozpoczyna się ✨ magia ✨ Czyli koncepcja i projektowanie scenariusza. W tym etapie zespół kreatywny powinien wymyślić fabułę reklamy w taki sposób, by była zaskakująca, przykuwająca uwagę i dawała do myślenia – “czy to wydarzyło się naprawdę?”
Mając gotowy scenariusz, do akcji wkraczają graficy, którzy przy pomocy oprogramowania graficznego do modelowania elementów 3D, jak np. Blendera lub 3ds Max.
Aby połączyć świat wirtualny z realnym, potrzebujemy jeszcze nagrania wideo scenerii. Pałac Kultury, Wawel czy Puszcza Białowieska. Wystarczy kilkanaście sekund nagrań, by następnie wkomponować zmodelowany element 3D w wymarzone środowisko.
Gotowe. Teraz zaplanuj media plan i dystrybucje wideo w social mediach. Obecnie najbardziej viralowymi kanałami są TikTok i Rolki na Instagramie. Koniecznie uwzględnij je w swojej strategii!
Potrzebujesz pomocy w dystrybucji treści reklamowych na TikToku? Zrób to z profesjonalistami! Napisz do nas!
AR w marketingu, to przyszłość?
AR w marketingu to nie tylko przyszłość – to już teraźniejszość. Dzięki możliwościom, jakie oferuje, marki mogą tworzyć bardziej angażujące i interaktywne doświadczenia dla swoich klientów. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie, jak wykorzystać tę technologię w sposób, który przyniesie wartość zarówno marce, jak i użytkownikom. Obecnie, są to treści, które angażują najbardziej, a zatem najszybciej rozprzestrzeniają się po sieci.Więc jeśli jeszcze nie rozważałeś AR w swoich kampaniach marketingowych, teraz jest najlepszy moment, aby zacząć!